Computerskærme har ligesom fjernsyn fulgt den almindelige udvikling inden for fladskærmsteknologi: De er blevet fysisk større (flere tommer), de har fået større opløsning (flere pixel), og de er blevet billigere (i forhold til deres performance).
For ikke så mange siden blev en skærm på 24” eller 25” regnet for en passende størrelse til en business-bruger.
Det har længe været almindeligt at anskaffe to computerskærme – igen på 24” eller 25” hver – til en it-arbejdsplads.
Og nu er skærme på 27” ved at komme ind i varmen hos brugerne – og måske i kulden hos økonomicheferne, for det 25 procent større skærmareal kan nemt få prislappen til at vokse tilsvarende.
Den testede Asus ProArt PA279CRV koster omkring 4.300 kroner, hvad der gør den til en forholdsvis dyr 27-tommer med 4K-opløsning.
Har du det halve eller endnu mindre på budgettet, er der masser af 4K-skærme – også nogle fra Asus – på 27” på markedet. Hvorfor så overveje en luksusmodel?
Det kommer jeg naturligvis ind på i denne test, og der er mere læsestof i denne guide:
Udsøgt LCD-panel
Billedkvaliteten i en skærm begynder med det anvendte panel – her LCD med IPS (In-Plane Switching) teknologi.
IPS er kendt for at levere høj lysstyrke, gode farver og hurtige pixel-responstider.
Omvendt er kontrastforholdet begrænset, så mørke billeder kan virke lidt grålige. Heldigvis har Asus gjort skærmen praktisk talt refleksfri, og dens spejling af personer og lyskilder i rummet er minimal.
Når det er sagt, leverer PA279CRV en ret formidabel billed- og farvegengivelse af indhold, som ikke behøver en højere billedfrekvens end 60 Hz.
Asus har i den grad kælet for billedernes farver, så de udfylder de vigtigste såkaldte farverum (gamut) – som de frodige 'DCI-P3' og 'AdobeRGB' farverum dækkes med helt op til 99 procent.
Et fabrikskalibreret såkaldt delta-E værdi under 2,0, som Asus bekræfter med Calman-udstyr, skal sikre den bedst mulige farvepræcision. En kalibreringsrapport følger med hver ny skærm.
Det kræver heller ikke meget teknisk indsigt at konstatere, at denne skærm er et godt værktøj. I dette tilfælde er 4K-opløsning ikke for meget til en 27-tommer.
Jeg fik fyldt mit synsfelt lige så godt som med den sædvanlige 32-tommer ved blot at rykke den ”lille” skærm omkring 10 centimeter længere frem.
Jeg startede min test med et pixel-tjek. Med et helt sort billede kan jeg konstatere, at skærmen er fri for konstant lysende pixel, og med et helt hvidt billede kan jeg gennem en lup se, at der heller er nogen døde pixel.
Begge disse test tyder på, at Asus har betalt for at få lov til at plukke fra øverste hylde på panelfabrikken.
Jeg er også meget tryg ved en konstruktion, som har overlevet flere testeres og fragtfirmaers håndtering.
Super ergonomi og konnektivitet
Et sted, hvor der typisk kan spares på en skærm, hvis den skal være billig, er foden. Med PA279CRV har Asus haft spenderbukserne på.
Denne skærm kan hæves/sænkes, drejes og vippes, så det er nemt at få et optimalt billede, næsten uanset hvordan et hæve/sænkebord indstilles.
En anden fordel er muligheden for at rotere skærmen til højformat fra det almindelige bredformat.
Jeg arbejder meget sjældent med plakater, men de lodret orienterede tilslutninger på bagpanelet bliver nemme at komme til, når skærmen kan køres helt op og roteres 90 grader.
Især for laptop-brugere er det en stor fordel, at Full Function USB-C-forbindelsen ikke alene kan strømforsyne/oplade computeren med op til 96 watt og spare et skærmkabel. Skærmen også kan byde på en USB-C-port og tre USB-A-tilslutninger.
Disse porte har jeg blandt andet brugt til en USB 3.2 dock til et strømtørstigt SSD-kort efter NVMe-standarden og dongles til forskellige tastaturer og mus.
I sig selv bruger skærmen lige under 30 watt. Hvis den også skal trække en laptop, stiger strømforbruget naturligvis tilsvarende.
Skønne billeder
Under denne test har jeg fortrinsvis brugt farveprofilen sRGB, som i mine øjne giver et behageligt billede, der svarer godt til resultaterne ved webside- og tryksagsproduktion.
Jeg bruger også sRGB på mine andre skærme fra tre forskellige generationer, der ligesom PA279CRV er fabrikskalibreret, og de indbyrdes afvigelser er aldeles ubetydelige til mine formål.
HDR (High Dynamic Range) er en anden, meget opreklameret feature, som skal udvide det såkaldte dynamikområde i film, så mørkt bliver endnu mørkere og hvidt blændende hvidt.
Som altid er der forskellige standarder på markedet, og PA279CRV er kompatibel med varianten HDR10, der kan fungere i Windows 11.
Her har jeg under ”Skærmindstillinger” været inde i ”Lysstyrke og farve”, hvor jeg har aktiveret funktionen og kalibreret Asus-skærmen ved hjælp af Windows’ værktøjer – og skyndt mig at deaktivere HDR igen.
Det var ligesom at blive udsat for bilstereo ved tordnende høj lydstyrke og med alt for meget bas og diskant.
Igen som altid er lyden fra skærmens bittesmå indbyggede højttalere aldeles rædsom.
Er du single-bruger, så tilslut et headset, og skal I være flere om at dele en oplevelse, er nogle få hundrede kroner nok til at få et højttalersæt, som kan levere en udholdelig lydkvalitet ved lave til moderate niveauer.
Konklusion
Asus ProArt PA279CRV er en minimalistisk designet, veludstyret og 4K-skærm i meget høj byggekvalitet, som henvender sig til kreative professionelle inden for videoproduktion, colour grading, design og fotografi.
Skulle 27 tommer være for lidt, er det nemt at udvide med endnu én af slagsen, og desuden findes skærmen også i en 32”-version.