Dette er en artikel fra Computerworlds store årlige Image-undersøgelse af it-branchen. Resultaterne af undersøgelsen offentliggøres løbende over de kommende par uger. Du finder dem alle her efterhånden som de udgives.
De professionelle it-kunder har talt. Computerworld kan derfor for sjette år i streg over de kommende uger afsløre, hvordan de professionelle it-folk ser på 50 væsentlige it-leverandører på det danske marked.
Undersøgelsen er gennemført online blandt it-professionelle i danske virksomheder, organisationer og offentlige institutioner i marts og april 2024.
Målet er at undersøge, hvilket image de 50 væsentlige it-virksomheder på det danske marked har på en række parametre.
Resultatet er en unik indsigt i, hvem der i danske it-professionelles øjne leverer ydelse af høj kvalitet, hvem de har tiltro til, og hvilke virksomheder de tror vil udvikle sig positivt i fremtiden.
Da virksomhederne er omtrent de samme, som indgik i Computerworlds image-analyse i 2023, kan årets analyse igen i år præsentere image-udviklingstendenser på en række parametre for alle virksomhederne.
Deltagerne blev screenet for, om de var relevante deltagere i undersøgelsen, i den forstand at de var ansat hos en kunde til en eller flere it-virksomheder, og om de i forbindelse med deres arbejde havde kendskab til en eller flere it-virksomheder som kunder eller brugere af ydelser eller produkter.
I alt 880 respondenter har på denne måde kvalificeret sig til at deltage i undersøgelsen.
Respondenterne blev først bedt om at angive, hvor stor betydning de tillagde 13 parametre, når de generelt skulle bedømme it-virksomheders image.
Herefter blev de bedt om at angive, hvor godt de kender de 50 it-virksomheder med hensyn til at have en mening om deres image.
Resultatet er en unik indsigt i, hvem der i de danske it-professionelles øjne leverer ydelse af høj kvalitet, hvem de har tiltro til, og hvilke virksomheder de tror vil udvikle sig positivt i fremtiden.
Resultaterne finder du på Computerworld over de kommende uger. God læselyst!
Målet på 14 parametre
Her er de 14 parametre, som deltagerne i undersøgelsen skulle tage i betragtning:
- Veldrevet og økonomisk sund virksomhed
- Kompetent ledelse
- Kompetente, problemløsende og servicemindede medarbejdere
- Konkurrencedygtige løsninger/produkter - pris/kvalitetsforhold
- Innovativ, nytænkende, produktudvikling
- En troværdig virksomhed, som jeg har sympati for
- Produkter/ydelser/service af høj kvalitet
- En virksomhed, som vil udvikle sig positivt
- Ansvarlighed - overfor miljø, samfund, medarbejdere
- Kommunikation/markedsføring overfor dig som kunde/bruger
- Serviceniveau/support, rådgivning og tilgængelighed af kontaktpersoner
- Leveringsevne - leveringstid og leveringssikkerhed (overholdelse af aftaler/leveringstid)
- Nytteværdi af ydelser/løsninger/produkter for din virksomhed/organisation
- Er en attraktiv arbejdsplads