Den sultne ost Pac-man fylder 25 år

Det var en pizza, der inspirerede til skabelsen af den spisende ost, Pac-man, der blev sendt på gaden for 25 år siden. Med spillets klare personkarakteristik og overskuelige handling blev en ny tid for computerspil indledt med lanceringen i juni 1980. Kun én mand har spillet alle niveauer fejlfrit igennem.

I denne måned er det 25 år siden, at Pac-man så dagens lys og dermed indvarslede det måske første kvantespring inden for computerspil.

Trods enorm udvikling og stedse mere avancerede og flotte spil, husker folk overalt stadig det gule hoved med den glubende appetit på prikker på rad og række i den nok så kendte labyrint.

Måske er forklaringen, at Pac-man var et af de første spil, hvor spilleren faktisk kontrollerede en person i et spil fremfor at kontrollere tanks eller missil-baser eller andet upersonligt.

Man skal være nogen

Netop denne teknik bærer langt de fleste computerspil i dag præg af.

Og måske har de mange producenter, der siden har tjent millioner på computerspil, lært det af den succes, som Pac-man fik - det her med, at spilleren skal være nogen i de fede spil.

Ideen til Pac-man kommer egentlig fra en pizza.

Det var Namco-designeren Toru Iwatani, der en dag sad og spiste en pizza. Da han havde spist et stykke, kiggede han ned på pizzaen på bordet, hvor der altså manglede et stykke, og vupti, fik han ideen til spillet.

I begyndelsen hed spillet Puck-man, men det kunne amerikanerne ikke lide, fordi de syntes, at det var for nemt at udskifte p'et med et f. I stedet blev spillet lanceret i USA i 1980 under navnet Pac-man.

Ingen præcis dato

Namco ligger ikke inde med en præcis lanceringsdato, men selskabet ved dog, at der mellem 1980 og 1987 blev solgt knap 294.000 arkade-maskiner med spillet.

I årene derefter buldrede Pac-man frem. Der var tegnefilm, popsange og massevis af sideprodukter.

Ifølge CNN har kun én person spillet et fejlfrit spil helt til maskinen ikke kunne byde på mere. Det var Billy Mitchell, der opnåede 3.333.360 point efter at have guffet sig gennem 256 niveauer i løbet af seks timer. Det var i 1999.

Namco ejer stadig rettighederne til Pac-man og udgiver fortsat spil som Pac-Mania 3D, Pac-Pix og Pac-man Pinball.

Relevant link

Ta' et spil Pacman her




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere