I denne måned er det 25 år siden, at Pac-man så dagens lys og dermed indvarslede det måske første kvantespring inden for computerspil.
Trods enorm udvikling og stedse mere avancerede og flotte spil, husker folk overalt stadig det gule hoved med den glubende appetit på prikker på rad og række i den nok så kendte labyrint.
Måske er forklaringen, at Pac-man var et af de første spil, hvor spilleren faktisk kontrollerede en person i et spil fremfor at kontrollere tanks eller missil-baser eller andet upersonligt.
Man skal være nogen
Netop denne teknik bærer langt de fleste computerspil i dag præg af.
Og måske har de mange producenter, der siden har tjent millioner på computerspil, lært det af den succes, som Pac-man fik - det her med, at spilleren skal være nogen i de fede spil.
Ideen til Pac-man kommer egentlig fra en pizza.
Det var Namco-designeren Toru Iwatani, der en dag sad og spiste en pizza. Da han havde spist et stykke, kiggede han ned på pizzaen på bordet, hvor der altså manglede et stykke, og vupti, fik han ideen til spillet.
I begyndelsen hed spillet Puck-man, men det kunne amerikanerne ikke lide, fordi de syntes, at det var for nemt at udskifte p'et med et f. I stedet blev spillet lanceret i USA i 1980 under navnet Pac-man.
Ingen præcis dato
Namco ligger ikke inde med en præcis lanceringsdato, men selskabet ved dog, at der mellem 1980 og 1987 blev solgt knap 294.000 arkade-maskiner med spillet.
I årene derefter buldrede Pac-man frem. Der var tegnefilm, popsange og massevis af sideprodukter.
Ifølge CNN har kun én person spillet et fejlfrit spil helt til maskinen ikke kunne byde på mere. Det var Billy Mitchell, der opnåede 3.333.360 point efter at have guffet sig gennem 256 niveauer i løbet af seks timer. Det var i 1999.
Namco ejer stadig rettighederne til Pac-man og udgiver fortsat spil som Pac-Mania 3D, Pac-Pix og Pac-man Pinball.
Relevant link