Med Asus' ProArt PA329CV skærm er der egentligt tale om en enhed tiltænkt kontoret, men den har ProArt i betegnelsen, hvilket indikerer, at der er kæret for farvehåndteringen.
At man kan kombinere en skarp kontorskærm med en semi-pro farvegengivelse, har vi dog set før.
Men med en prislap på omkring de 6.000 kroner ligger prisen for Asus' farverige kontormus af en skærm 1.500 kroner til 2.000 kroner lavere end konkurrenterne. Interessant.
Dynamik for alle pengene
Det første, der slår mig, er dynamik- og kontrastforholdet i panelets gengivelse. Den har en saft og dybde, som jeg normalt forbinder med mere kostbare skærme.
Jeg er med på, at jeg kan lyde som en ridset plade – for det har jeg postuleret om flere skærme, jeg har testet her i Computerworld.
Men Asus skiller sig alligevel ud fra mængden. Jeg vil påstå, at den kan bruges til billedbehandling på et pænt højt ambitionsniveau.
Vi taler ikke om en skærm, der kan måle sig med 20-30.000 kroners perfektionistiske skærme til grafikeren, men et billede der ville gøre foto-entusiasten godt tilfreds. Asus garanterer her en Delta-E værdi under to - og dermed en velkalibreret farvegengivelse.
Det samme gælder til almindelig kontorbrug, hvor tekst står fint skarpt. Dog kun i maksimal opløsning – 4K.
Går du op i pixelstørrelse bliver den let mere grynet, og er på dette punkt ikke den bedste i klassen.
Men hold dig til native formatet, og alt er godt. Også når du napper en film eller serie, hvor farvegengivelsen giver god dybde.
Du får ikke glansbilledeagtige billeder, men et mere neutralt, uden at det bliver mat eller kedeligt at se på.
Indstillinger gør forskellen
De gode allround-egenskaber skyldes ikke mindst de fremragende skærm-indstillinger, som du kan vælge.
Alt fra 'reading' til 'Rec. 709' og 'sRGB'-tilstand med mere gør en kæmpe forskel i billedet. Jeg indrømmer blankt, at jeg sjældent skifter skærmens indstillinger, men her giver det mening.
Forskellene kan bruges, så det er behageligt, hvis du har med meget tekst at gøre, en når farvebalancen er vigtigt eller en til underholdningen.
At så menuerne og knapperne på fronten virker håbløst gammeldags, kan jeg tilgive nu effekterne er så gode. Der er bestemt plads til forbedring i de grove menu-tekster og mange tryk, jeg skal igennem hver gang.
Solid og ergonomisk platform
Ergonomisk er Asus i topform. Den 32” store skærm er tung og står heldigvis solidt på den medfølgende fod.
Overfladen på foden er plast, men der er tale om metal nedenunder. Det giver et særdeles solid fæste, der betyder at du let kan svinge den rundt.
En kraftig fjeder i skærmarmen betyder, at den også er let at justere i højden eller når den skal vinkles.
En ekstra bonus er, at der medfølger beslag til montering på bord. Igen er der tale om solidt metal og en behæftning, der gør at skærm armen kan sættes direkte ned i. Det er nu – i mangel af bedre ord - ret lækkert
Selve skærmen tilbyder samtidig 90 watts USB-C strømforsyning, samt både HDMI og DisplayPort, hvilket gør det let at slutte ens maskine til. Her er desuden to små indbyggede højttalere til stereolyd.
Oplagt til mange
Så der er ikke så meget at være ked af med denne Asus. Jeg kunne godt tænke mig, at den var bedre til at vise tekst i en grovere opløsning end 4K. Det er set bedre hos konkurrenter.
Designet er heller ikke prangende, men kvaliteten generelt er meget høj.
Men den fine kombination af farvegengivelse, dynamik og allroundbrug samt ergonomi holdt op mod den rigtige prissætning, gør at jeg lander på et solidt fem-tal.