Mens Porsche-ingeniørerne har ry for at være verdensmestre i finmekanik, står det anderledes sløjt til deres integration af bits og bytes i selskabets luksusbiler og sportsvogne.
Et grelt eksempel på Porsches kvaler med at få softwaren til at spille, kunne findes ombord på selskabets storsællert, sports-SUV’en Macan, som selskabet senere i år trækker helt ud af det europæiske marked på grund af omfattende huller i cybersikkerheden i bilens software.
Porsche Macan, hvis platform går tilbage til 2013 lever ikke op til UN 155 reguleringen, som blandt andet skal sikre bilen fra hacker-angreb og datatyveri. At tilpasse den aldrende platform til reguleringen ville være for omkostningstungt, lød det fra en Porsche-talsperson til branchemediet Automotive News Europe.
Heldigvis for Porsche, er afløseren, den nye Macan elbil klar, og med den løses mange af selskabets software-kvaler – så længe man kan undvære buldren fra en sportstunet benzin- eller dieselmotor.
Allierer sig med de bedste
Porsches nye Macan bliver den første elbil bygget ovenpå VW-koncernens spritnye ’PPE’ platform. En platform som Porsche overfor mediet erkender, har haft en svær fødsel på grund af netop software-kvaler med VW-gruppens Software Platform version 1.2.
Efter et års forsinkelse skulle software-ujævnhederne dog være glattet ud, mens infotainment-delen varetages af Googles Android Automotive pakke, som med et integrerer software-kæmpens Android-knowhow samt en tilhørende app-butik i den nye Macan.
Samtidig integreres sensor-teknologi og software fra ADAS-pionererne fra israelske Mobileye, Teslas forhenværende partner indenfor selvkørende teknologi, som ved Macan-lanceringen vil tilbyde Level 2+ assisterende egenskaber.
På sigt kan opgraderes til Level 3 selvkørsel, hvor føreren kan tage hænderne fra rattet og rette blikket væk fra vejen under udvalgte forhold.
Lovende sager
Med eventuel software-knas af vejen ligner Porsche Macan en yderst lovende elbil i sine to kommende versioner: Macan 4 og Macan Turbo.
Her bydes på 4,78 meter gange 1,94 meter stor og sportslig SUV coupe med 162 centimeters højde, som byder på god plads til fire eller fem personer samt plads til 540 liters bagage bagpå og 84 liters bonusplads under motorhjelmen. Båden eller hesten kan også komme med på tur, da der kan trækkes op til to tons på krogen.
En cw-værdi på 0,25 indikerer at Macanen trods sine velvoksne dimensioner vil kunne skære sig nogenlunde gnidningsfrit igennem luften. Det, sammen med en spritnt drivlinje, tillader en rækkevidde på op 613 WLTP-kilometer takket være et 100 kWh stor batteri (95 kWh netto). Turbo-modellen kan tilbagelægge 591 WLTP-kilometer mellem ladestationerne.
Lynladning kan klares med op til 270 kWh, hvilket fører til at der kan tankes op fra 10 til 80 procent på 21 minutter.
Macan gør sig fortjent til sit Porsche-emblem ved at tilbyde 408 hestekræfter i sin grundkonfiguration, mens ’Turbo’ modellen råder over 639 hestekræfter. 0-100 disciplinen klares her på henholdsvis 3,3 og 5,2 sekunder, mens topfarten får lov til at runde 260 og 220 kilometer i timen.
Baghjulsstyring giver samtidig mulighed for at gøre bilen mere adræt med en venderadius på blot 11 meter.
Indenfor diskes op med op til tre skærme – en på 12,6” til instrumentbræt, en på 10,9” til infotainment-systemet og en ekstra 10,9” enhed til adspredelse af bagsædepassagererne. Størst bliver dog den virtuelle 87 tommer skærm, som heads-up displayet kan projektere.
Potentiel triumf: Billigste Porsche i nyere tid
Porsche Macan får en officiel tysk listepris fra 83.993 euro svarende til godt 626.000 kroner, 10.000 euro mindre end Porsches anden elbil, Taycan. Turbo-varianten skal der slippes 114.756 euro for – eller godt 854.000 kroner.
Det er, vel at mærke, før dansk moms og afgifter er medregnet.
Når den eldrevne Macan debuterer i andet semester 2024 kan den drage nytte af det danske afgiftssystem velvillighed overfor elbiler, hvilket bør får den til at lande i feltet mellem 700.000 og 750.000 kroner – en god halv million under den nuværende Macans listepris fra 1,299 millioner kroner.
For Porsche kan bilen blive en salgstrium herhjemme, da den dermed ser ud til at blive den billigste Porsche i nyere tid.