Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
I en tid hvor data er den nye valuta, er beskyttelse af privatlivet en vigtig, men svær kunst. Og man bør have Picasso-ambitioner, når det kommer til sine kunders privatliv og sikkerhed.
At have styr på personfølsomme data er nemlig ikke længere blot en juridisk hygiejnefaktor.
Det er en mulighed for at opbygge tillid hos sine kunder. Den tillid er fundamentet for at eksistere som moderne virksomhed.
Her er tre råd til, hvordan din virksomhed kan udnytte potentialet i dataindsamling, samtidig med at I har øje for jeres kunders privatliv og tillid.
1. Indtænk ‘privacy by design’ i alle projekter
Transparens er og bliver en afgørende faktor. Samtidig stiller det også krav til, at man rent faktisk har styr på kunders data.
Begynd derfor allerede i designfasen af enhver ny it-løsning i din virksomhed med at tænke på GDPR og privatliv.
Det indebærer, at man fra start integrerer databeskyttelsesprincipper og i alle aspekter af dataindsamling, -analyse og -activation.
Der er her tale om en sikkerheds-livscyklus - for fokuset på privatliv skal vare ved under hele projektets levetid.
Det kræver, at man gennemføre en omfattende mapping og klassificering af alle typer data, som din virksomhed håndterer, for at forstå, hvordan forskellige data skal beskyttes.
Derudover kræver ‘privacy by design’ kræver både en organisatorisk implementering.
Det sikrer nemlig både, at din organisation overholder lovgivningen, samtidig med at det sender et stærkt signal til dine kunder om, at du har fuldstændig tjek på deres data.
Igen, tillid.
Derfor er det helt afgørende, at alle medarbejdere forstår vigtigheden af databeskyttelse og GDPR - eventuelt gennem kurser og træning.
Desuden kan du implementere teknologier, som understøtter datasikkerhed (for eksempel kryptering) og oprette interne politikker og procedurer for at håndtere data ansvarligt.
2. Skab den gode forbindelse mellem analytics og activation
Først og fremmest skal man selvfølgelig sikre, at dataindsamling er transparent for kunderne.
Det viser professionalisme, god forretningsskik og ikke mindst menneskelighed - for mens alt bliver omsat til data og analyse, er det vigtigt at vise forståelse for dem, der stadig prøver at navigere på ukendt terræn.
Det er minimumskravet for, at man som virksomhed kan opnå tillid hos sine kunder.
Derfor bør man som virksomhed etablere og efterleve strenge data governance politikker for at sikre, at de data, der bruges til analyse og aktivering, er nøjagtige, opdaterede, relevante og ikke mindst lovlige.
Og den politik kan man med fordel kommunikere ud til sine kunder.
Kunderne bør i øvrigt have mulighed for at kunne trække deres samtykke til anvendelse af data tilbage når som helst.
Kun 15 procent af CMO'er mener, at deres virksomhed formår at levere personaliserede løsninger. Det tal taler for sig selv.
For at skabe personaliserede brugeroplevelser kræver det, at man kortlægger og forstår forbrugermønstre og -adfærd. Det er altså selve adfærdsdata, man gerne vil have overblik over.
Her er det vigtigt, at man inkluderer kvalitative data, såsom kundetilfredshedsmålinger og feedback, i sin analyse for at få en dybere forståelse af kundens behov og præferencer.
Man kan med fordel integrere avancerede analyseværktøjer i CDP'er, der samler og integrerer kundedata fra forskellige touchpoints, hvilket giver en komplet oversigt over kundeaktiviteter og præferencer.
Hermed kan man aktivere førsteparts-dataen og at skabe personificerede løsninger, der kan knyttes til alle led i din marketingindsats.
Brug eventuel real-time data til at tilpasse interaktioner med kunder i øjeblikket - dét vil skabe personlig interaktion hos kunden.
3. Indtænk dataminimering i din strategi
Som led i 'privacy by design’ er det relevant at indtænke dataminimering.
Det betyder, at organisationer nøje bør gentænke deres datastrategier for kun at indsamle det, der er vigtigt og nødvendigt.
Ved at begrænse mængden af data reducerer man ikke kun juridiske risici, men også den generelle belastning på datasikkerheden.
Dataminimering handler nemlig om at have en målrette tilgang til dataindsamling. For eksempel, ved kun at indsamle de data, der direkte understøtter virksomhedens mål, kan man opnå mere fokuserede og effektive strategier.
Samtidig respekterer tilgangen kundens privatliv og viser en ansvarlig håndtering af personoplysninger.
Ved at implementere data-minimering som en kernekomponent i din datastrategi, kan din organisation altså ikke blot sikre overholdelse af lovgivningen, men også opbygge stærkere tillid hos kunderne.
Her giver det også god mening samtidig at begrænse dataopbevaring.
Og ligesom når man rydder ud i sin kælder for gamle ting og sager, er der her behov for, at man regelmæssigt skaffer sig af med forældede og unødvendige data, der bare fylder uden at skabe reel værdi.
Og ja, man kan finde programmer, der automatisk fjerner overflødig data.
Kunders tillid er alfa og omega for enhver moderne virksomhed. Man kommer derfor ikke udenom at skulle tage aktiv stilling til sine kunders sikkerhed, hvis man gerne vil stå distancen på den lange bane.
Hvis først tilliden er brudt, er den nemlig svær at bygge op igen.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.