Det kostede kendte tøjmærker som The North Face, Vans, Eastpak, Timberland og Supreme milliarder, da moderselskabet bag, den amerikanske børsgigant VF Corporation, blev ramt af et omfattende hackerangreb i midten af december, hvilket fik store konsekvenser for julehandlen.
Men nu melder VF Corporation, at det ikke kun er penge, de har mistet.
Hackerne har nemlig fået fingrene i persondata på mere end 35,5 millioner kunder.
Dermed ender databrudet mod VF Corporation som et af de største i hele 2023 målt på mængden af persondata, der er gået stjålet.
VF Corporation meldte databruddet til de amerikanske tilsynsmyndigheder i går, torsdag, men det fremgår ikke specifik, hvilke typer data hackerne er i besiddelse af.
Selskabet har dog tidligere meddelt, at de ikke opbevarer forbrugernes CPR-numre, bankkontooplysninger eller betalingskortoplysninger. Virksomheden har heller ikke fundet tegn på, at hackerne har stjålet kundernes adgangskoder.
Aktie faldt syv procent
Ved tidspunktet for ransomware-angrebet meddelte VF Corporation, at de oplevede driftsforstyrrelser og deres "evne til at udføre ordrer." Det vil sige, at kunder godt kunne købe tøj på datterselskabernes hjemmesider, men at selskaberne ikke nødvendigvis kunne behandle ordrene.
I gårdsdagens indberetning til tilsynsmyndihederne, siger VF Corporation, at de har ”genoprettet de væsentligste IT-systemer og data” men at de stadig ”oplever mindre restpåvirkninger fracyberhændelsen". De melder dog, at de har indhentet de ordrer, der blev forsinket under julehandlen.
VF Corporation offentliggjorde angrebet 18. december, hvilket fik aktien til at falde med syv procent på en enkelt dag. Selskabet opdagede angrebet 13. december.
Den russiske ransomware-gruppe kendt som ALPHV (eller BlackCat) har påtaget sig skylden for databrudet.