Det er kun ret få steder, at man oplever, at en producent sætter sig så tungt på et marked, som DJI gør, når det gælder droner.
Kigger man dog ud over landskabet af foto- og videodroner til alt fra begyndere til professionelle er kinesiske DJI altdominerende.
Inden for det brede felt af droner, som alle kan flyve uden behov for hverken dronetegn eller forsikring - altså droner der vejer under 250 gram, er DJI’s mini 4 Pro den nye reference.
Moderniseret mini
DJI mini 4 Pro udkom blot halvandet år efter, at forgængeren mini 3 Pro selv gjorde sin debut. Og på papiret virker de to enheder ganske ens på de grundlæggende features.
Begge vejer er små, lette og kompakte enheder, der let kan klappes sammen til at fylde mindre end en halv liters cola-dåse.
Kameramæssigt er de identiske og byder begge på en 48 megapixels sensor af 1/1,3” typen samt et batteri, der lover 34 minutters drift. Begge kan flyve med op til 58 kilometer i timen (i Sports mode) og klare vinde op 10,7 sekundmeter.
Mini 4’eren kan dog kendes på sine ben, som i langt højere grad beskytter propellerne og dronen ved start og landing på ujævnt terræn.
Mini 4 pro kan bestemt også kendes på prisen, som i dag debuterer ved 5.900 kroner og går op til 8.900 kroner, når den ekviperes med den større controller og den fuld ’Fly More’ udstyrspakker.
Der kan der så spares mellem 1.000 og 1.500 kroner med den udgående model med tidens januarudsalg.
Opgraderet software og hardware
De største nyheder ved mini 4 Pro er ikke umiddelbart til at se, på dronen eller på det foto- eller videopotentiale der leveres.
Men den er der bestemt.
Selve transmissionen mellem dronen og controlleren - her den spritnye RC2-controller med indbygget 7” skærm - foregår med DJI’s nye O4-system, som giver op til 20 kilometers rækkevidde.
Da reglerne foreskriver, at man skal kunne se dronen under flyvning, kommer man næppe ud på de afstande, men i praksis har det dog den fordel, at video-feedet er mere stabilt, hvor jeg har oplevet at tidligere generationer kunne døje med forbindelsen allerede ved en halv kilometers afstand.
En anden væsentlig opgradering finder man i kollisionssensorer, som nu dækker i alle retninger, og dermed beskytter en mod uheldige sammenstød med træer og samtidig gør det langt mere sikkert at flyve med dronen indendørs.
Og det fungerer.
Selvom man bevidst søger mod ulykken, er det ikke lykkedes at komme faretruende nær på vægge eller grene. Her er mini 4 Pro sin forgænger overlegen ved at beskytte i alle retninger, hvor Mini 3 Pro alene har nedad-, frem- og bagudrettede sensorer.
Den større sikkerhed baner samtidig vejen for mere avancerede flyvemømstre, som ’ActiveShots 360’, hvor et motiv følges og forudindstillede baner flyves omkring eller ’Waypoint’ flyvning, hvor et sæt waypoints kan foruddefineres, mens kameraet styres enten af piloten eller ved at udpege et motiv.
Miniens begrænsninger
Teknikbladet på mini 4 Pro er lovende med blandt andet mulighed for at optage billeder i 48 megapixel RAW-filer samt optage i fulde 4K med og uden zoom ved 60 fps 150 mbps i HEVC-format.
Man kommer dog ned på jorden igen, for hvad der er imponerende på papiret, er ikke nær så overbevisende, når filerne åbnes i Photoshop.
Sensoren på 1/1,3 tommer er ikke meget anderledes end hvad man finder i en high-end mobiltelefon, hvilket afspejler sig i en begrænset dynamik og en kedelig tendens til at tvære fine detaljer ud i impressionistiske farve-plamager.
Man undrer sig over, at de filer vejer omkring 100 megabytes stykket, for så detaljeret er de slet ikke.
Når det gælder video, er begrænsninger langt mindre synlige, for opløsningen i 4K video er som bekendt alene på omkring otte megapixels, hvor de optiske og fysiske begrænsninger ved den lille sensor toner ud.
Miniens diminutive størrelse gør den også mere følsom overfor vind, hvilket kan give lidt uro, når det blæser.
Mægtige mini
Selvom man kan finde huller i suppen, bør man ikke glemme, at den billedkvalitet og stabilitet der tilbydes ikke har noget lige i så små og fikse droner, som mini 4 Pro er.
Alt i alt får du ikke nær så sjov, anvendelig og avanceret en pakke under de 250 gram, som gør at alle og enhver kan flyve med den i de fleste steder – selvfølgelig med de verserende droneregler for øje.
Det bliver ikke bedre i denne vægtklasse. Og det bliver karakteren herfra derefter: Fem stjerner.