Den største evaluering af et dansk it-system er afsluttet, og mere end 27.000 personer har givet deres mening til kende om Aula – kommunikationsplatformen for skoleelever, forældre og lærere, som bruges af over to millioner i Danmark.
Svarene skal danne grundlag for ’den videre debat og ”give et rigtigt godt grundlag for beslutninger om Aulas fremtid,” som Kristian Vengsgaard, CEO i Kombit, der står bag Aula, udtrykte det, da Kombit sendte spørgeskemaet ud i slutningen af november.
400.000 fik spørgeskemaet og heraf har 27.000 svaret. Og det er en blandet oplevelse, brugene har af Aula, viser undersøgelsen.
53 procent af alle forældre, der bruger Aula, siger at de får ‘passende’, ‘for få’ eller ‘alt for få’ informationer gennem Aula. Modsat mener 24 procent, de "får alt for mange" informationer, mens 22 procent siger, de for ”for mange” informationer på platformen.
Det har tidligere været diskuteret, hvorvidt Aula-appen skulle ”holde fri” i eksempelvis weekender eller om natten. Dog mener de førnævnte i alt 44 procent af forældrene, der oplever, at få ‘for meget’ eller ‘alt for meget’ information ikke, at det vil ændre deres oplevelse, hvis man kunne lukke for notifikationer i bestemt tidsrum.
Svinere fra forældre
Kombit har spurgt også forældrene om, hvor ofte de modtager information, der ikke er relevant for dem.
Her svarer 78 procent af forældrene, at de kun ‘nogle gange’, ‘sjældent’ eller ‘aldrig’ har modtaget irrelevant information fra pædagoger eller lærere på skolen.
Dog er billedet anderledes, når informationen kommer fra skolens ledelse. Her siger mere end 50 procent af forældrene, at de oplever at modtage irrelevant information fra skolens administration eller ledelse.
Måske derfor oplever skolernes ledelse, at der i Aula er en 'unødig hård eller konfliktoptrappende tone i beskeder eller opslag skrevet af forældre.
58 procent af skolelederne svarer af at de ‘nogle gange’ eller ‘ofte’ oplever en hård tone fra forældre over for dem selv og skolens medarbejdere.
Kommuner varierer svar
Der er dog stor variation af, hvordan de forskellige kommuner i Danmark opfatter brugeroplevelsen i Aula.
På en skala fra 0 til 5 svinger tilfredsheden blandt lærerne fra 3,8 i den mest tilfredse kommune til 2,5 i den kommune hvor lærerne er mest utilfredse.
Blandt skoleledelsen ligger tilfredsheden i den mest tilfredse kommune på 4,0, mens den i den kommune, hvor skolelederne er mest utilfredse ligger på 2,2.
Det er ikke oplyst, hvilke kommuner der svarer hvad.
Brugerstorm over Aula
Aula har flere gange været heftigt omdiskuteret, siden platformen blev rullet ud i 2019.
Det skyldes blandt andet, at der ikke findes et alternativ til kommunikationsplatformen, hvilket betyder, at hvis Aula oplever it-nedbrud, så kan både forældre og elever gå glip vigtigt information fra læren – og omvendt.
I slutningen af november kom brancheorganisationen Dansk IT ud med en stor undersøgelse, der viste, at kun 37 procent af danskerne finder Aula-løsningen god.
Også statsminister Mette Frederiksen (S) har givet sin mening til kende om Aula, da hun i sin åbningstale i Folketinget i begyndelsen af oktober sagde:
”Jeg har stadig til gode at møde forældre, der sådan er rigtig glade for Aula. Derfor er det også fristende bare at afskaffe Aula,” sagde Mette Frederiksen.
Og så sent som i dag er Datatilsynet kommet med kritik og påbud til en række kommuner, fordi de ifølge tilsynet ikke er passer godt nok på persondataen i Aula.
Det kan du læse mere om her: