På minikonferencen 'Nye koncepter til mobile terminaler' i sidste uge, mødtes Pouline Middleton, direktør for Crossroads Copenhagen og Morten Remmer, chef for mobildivisionen hos Nordisk Film Interactive til en snak om, hvor udviklingen er på vej hen, og om det bliver teknologi, indhold eller behov, der driver udviklingen.
- Teleudbyderne har været langsomme til at udvikle indhold, for det kræver nogle andre kompetencer, som ikke alle har haft. Teknologi, markedskendskab og kreativitet kombineres i en kompleks proces, der er nødvendig for at skabe noget godt indhold, vurderer Pouline Middleton.
Hun mener, at operatørerne har glemt at tænkt i oplevelser.
Skal kunne betale sig
Der er en indbygget konflikt mellem, at mobilt indhold skal kunne betale sig samtidig med, at der skal skabes innovation. Kendte mærkevarer og koncepter får mest fokus. Mindre og mere skæve koncepter har sværere ved at komme igennem, hvis ikke der er appel til masserne.
- Om ganske kort tid bliver man nødt til at tænke meget mere segmenteret. Underholdningsmarkedet møder forbrugerne, hvor de er. Men man er begrænset af landegrænserne. Du kan ikke som på nettet hente udenlandsk indhold, siger Morten Remmer.
Betal mere for mindre
Morten Remmer ser mobil underholdning som midlet mod 'mikro-kedsomhed'. Det bruges, når små tidslommer skal slås ihjel.
- Behovet for underholdning vil altid være der og det bliver ikke mindre. Det er supervigtigt, at det kan betale sig. Telefonen har en indbygget betalingsløsning, så det er nemmere at få folk til at betale, hvis man sammenligner med nettet. Folk betaler gerne mere for noget til mobilen, forklarer Morten Remmer.
Han bruger ringetoner og musiknumre som eksempel. Folk betaler gladelig 15 kroner for en ringetone, der består af en sjettedel af et musiknummer, der på nettet koster otte kroner som single.
- Det har at gøre med tilgængelighed. Det er luksus. Men hvis ikke, der er nogen, der gider betale for indhold, er der heller ikke nogen, der gider udvikle det, mener Morten Remmer.
Et skøn fra Nordisk Film angiver, at det nordiske marked for mobil underholdning vil vokse fra at have en værdi på næsten 2,9 milliarder kroner i 2005 til 3,9 milliarder kroner næste år.
Men det er stadig ringetoner, logoer og ikoner, der driver markedet. Ofte produkter, der stammer fra kendte koncepter fra andre medier.
Svært at slå igennem
Men hvordan undgår man, at det bliver det samme, der går igen på alle platforme? For eksempel et reality-show, der både er på TV, radio, nettet, som ringetone, SMS-opdateringer og som mobilspil.
- Kendte brands har lettere ved få opmærksomhed. Det er jo stadig en forholdsvis begrænset platform. Der tager tid, før der kommer noget, der er så stærkt, at det krydser over fra mobilen, siger Morten Remmer.
Det måske eneste eksempel er en ringetone, der er blevet så populær, at den udkom som single og nu ligger nummer et på den engelske hitliste.
De to er enige om, at udviklingen kræver en kritisk masse af forbrugere og mobiler. Brugssituation, distribution og markedsføring er simpelthen flaskehalse indtil videre.
- Det er ikke særligt dyrt at lave et mobilspil, men det er svært at komme igennem med det, forklarer Morten Remmer.
- De små kreative firmaer sætter gang i udviklingen og hvis de klarer sig, bliver de tit opkøbt af store firmaer. Det skyldes, at der ofte er en træghed i store organisationer, der gør det svært at være kreativ. Det kræver risikovillighed, vurderer Pouline Middleton.
Hun sætter sin lid til, at de kreative hoveder med tiden vil få åbnet øjnene på forbrugere og operatører, så teknologiens muligheder bliver tydeligere.
- Det er nyt og abstrakt, hvis det ikke er set før. Folk kan have svært ved at forholde sig til, om de savner en bestemt feature på deres telefon, supplerer Morten Remmer.
Markedet løber stærkt
Markedet ændrer sig også hurtigt. Når en trend eller en smag slår igennem, skal der løbes stærkt.
- Når man har skabt noget, der virker, skal man være parat til at skrotte den og gå videre, for ting holder ikke i årevis, mener Pouline Middleton.
I hvert fald ikke teknologisk. Nordisk Film lancerer snart Olsen Banden som spil, og konceptet har immervæk 30 år på bagen. Historien består.
Morten Remmer mener dog, at mobilt indhold først får overstået alle børnesygdommene om 3-5 år. Om det bliver underholdning eller tjenester, der driver udviklingen, vil vise sig.
- Men underholdning er let at kommunikere, det taler til følelserne, siger Morten Remmer.
Konferencen blev afholdt torsdag hos Crossroads Copenhagen, et netværk af offentlige og private partnere inden for kultur, medier og kommunikationsteknologi.
Der blev desuden præsenteret adskillige koncepter fra studerende på IT-Universitetet, Danmarks Designskole og Københavns Universitet.