Det kan være pinligt, at mobilen ringer på et ubelejligt tidspunkt. Det bliver måske ikke mindre pinligt, hvis telefonen i stedet for at bippe, pludseligt bander og svovler.
- Slatne gazellepi(censureret af red., red)! Lusepustere!
Morten Remmer, chef for mobildivisionen hos Nordisk Film Interactive, smiler bredt, mens Onkel Stewart fra filmen og radioserien 'Terkel i knibe' sviner forsamlingen til under torsdagens minikonference 'Nye koncepter til mobile terminaler'.
Nordisk Film lancerer i disse dage Terkels univers og om kort tid et Olsen Banden-spil til mobilen og følger dem op med flere tiltag om kort tid. Det er planen, at også biografsitet Biozonen går i luften i den nærmeste fremtid.
Skubber markedet
Nordisk Film ser i Terkel en mulighed for at udvide mobilmarkedet til at være andet og mere end ringetoner og ikoner, som stadig er det mobile indhold, der er mest salg i.
- Vi er ret spændte på markedet for filmklip. Man er ret godt underholdt, selv om skærmen er lille, siger Morten Remmer efter at have vist et klip fra mobilen ved hjælp af en digital overheadprojektor.
Prisen for klip og ringetoner er ikke fastlagt endnu, for den er blandt andet afhængig af operatører.
Mobilspillet 'Olsen Banden i Jylland' er blevet til efter utallige tyske opfordringer. Nordisk Film ønsker ikke at oplyse, hvad spillet har kostet, men at mobilspil typisk koster mellem 100.000 og 500.000 kroner at udvikle.
Skal markedet bevæge sig over mod mere underholdning, så kræver det ikke alene, at operatørerne tænker kreativt, hvad angår indhold ? det kræver massiv satsning på teknologi.
- Mobilen er den eneste mediekanal, der altid er med og altid er tændt. Men som det er nu, bremses vi af båndbredden. Der er simpelthen grænser for, hvor længe folk vil vente på at hente noget indhold, mener Morten Remmer.
Rivende udvikling
Søren Ole Christensen, produktchef for mobilt indhold hos TDC, kunne på konferencen afsløre, at TDC pusler med adskillige tiltag, der kombinerer billede og lyd til mobilen.
- Vi vil arbejde mere med live-streaming, video-logs og med instant messaging. Det er vanskeligt, men TDC er i gang med at snakke nogle kendte aktører, siger Søren Ole Christensen.
Han vil nødigt snakke om noget, der ligger mere end seks måneder frem.
- Ellers bliver det for usikkert, for udviklingen går utroligt stærkt. Det er vigtigt for os, at det er partnere, der leverer indhold. De har troværdigheden, siger Søren Ole Christensen.