Europæiske erhvervslobbyister og det europæiske handelskammer i Kina efterlyser begge væsentlige præciseringer i den kinesiske persondatalovgivning, som det kinesiske styre indførte i 2017 som en del af en omfattende cybersikkerhedslov.
Her kræver lovgivningen særlig håndtering af ’vigtige data’ og ’personlige oplysninger’ uden dog at give en klar definition af, hvad termerne dække over.
Nu kalder de to grupper det for en hastesag at få afklarer begreberne, da EU-virksomheder står til at spilde millioner af euro på særlig håndtering af ikke-sensitive kinesiske data.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
”Lige siden cybersikkerhedsloven blev indført i 2017, har vi gået uden nogen klar definition på, hvad ’Vigtige Data’ er,” lyder det fra handelskammerets vicepræsident, Stefan Bernhart i en rapport.
”Mange af de love, retningslinjer og tiltag er uklare, hvilke giver massive operationelle og compliance-udfordringer til europæiske virksomheder, der operer i Kina,” lyder i rapporten, hvor det bemærkes at særligt større multinationale virksomheder er berørt af udfordringerne.
I Kina er det blevet til en række ransagninger hos konsulent- og due diligence-virksomheder i de seneste år, lyder det.
Tilbage i september lød det fra det kinesisk side, at man overvejede at fjerne krav datasikkerhedskrav til aktiviteter såsom international handel, akademisk samarbejde, udenlandsk produktion og markedsføring.
Det blev til en kladde for nye dataregler, som forventes at blive klar sidst i november.