Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Hvor mange software-løsninger benytter din virksomhed?
Det er et reelt spørgsmål, som mange vil have svært ved at svare på præcist, alene fordi det formodentligt er et ganske stort tal.
Statistikbanken Statista vurderer, at en gennemsnitlig organisation i 2022 benyttede over 130 forskellige SaaS-løsninger, heriblandt tjenester og løsninger som Adobe, Microsoft Office 365, Zoom og Salesforce, men også mere bagvedliggende tjenester som Shopify eller de ofte anvendte gratis udgaver af brugerapplikationer som eksempelvis Slido, der som bekendt finansieres gennem datadeling.
Dertil kommer de massive mængder it-sikkerhedsløsninger, som hver især skal beskytte virksomheden mod udefrakommende – eller insider-problemer. Løsninger, som er udvalgt til at beskytte særskilte dele af virksomheden i et stort virvar af overlappende funktioner.
Det er en ganske betragtelig mængde SaaS-løsninger at holde styr på – og netop derfor er konsolidering af tjenester og services et af de absolutte buzzwords inden for it i disse dage.
For modsat fordums tids mantra om at sprede sin risiko mod nedbrud ved at benytte flere leverandører, så får du absolut mest ud af at have så få forskellige leverandører som muligt – om end med en lille aber dabei.
Forenklingens ædle kunst
Det er korrekt, at ved at sprede sine tjenester og services på flere udbydere, så mindsker man risikoen for nedbrud og nedetid.
Men i cloud-æraen er det en sandhed med modifikationer.
For det kan godt være, at du har 20 forskellige udbydere for at undgå nedetid, men hvad hjælper det, når knap og nap alle SaaS-virksomheder har deres data hos enten AWS eller Azure?
Det kræver blot ét nedbrud hos store MS eller Amazon. Det sker sjældent, men det sker.
I sidste ende betyder det blot, at du har 20 forskellige instanser at holde styr på – og 20 forskellige regninger at betale.
Vi må ganske enkelt bare erkende, at virksomheder har for svært ved at finde ressourcer og tid til at vedligeholde de mange platforme og tjenester, hvilket fører til ubenyttede licenser, for omstændige aftaler og i sidste ende glemte services og systemer, som ikke holdes opdateret.
Tiden er kommet til it-sikkerheden
Imens konsolideringen er begyndt inden for software-løsninger og SaaS, så er vi stadig på startskuddet af konsolideringen inden for it-sikkerhed.
Også her har man spredt sine behov ud på flere udbydere, og også her er der store besparelser at hente – både når det kommer til tid, penge og ressourcer.
Tænk blot tilbage på, hvor mange systemer du modtager hændelser eller rapporter fra, som du skal handle på og håndtere. Tænk hvis de talte sammen.
For det nye konsolideringsmantra er, at det handler om at skabe en it-sikkerhedsmæssig platform, hvor løsningerne taler sammen, og hvor en hændelse ikke blot forbliver i én silo, men deles med resten af systemet, som derefter agerer på tværs af platformen.
Det handler om at få overblik over de angrebsflader, som hver eneste virksomhedsløsning er, og samtidig gør det lettere at skalere din it-sikkerhedsflade med virksomheden.
I samme omgang betyder en konsolidering ofte muligheden for at komme af med legacy-software, hvilket kun er godt.
Dertil kommer et mere simpelt leverandørforhold. Både i forhold til kontraktforhandlinger, og dermed muligheden for rabat, og dermed muligheden for bedre afstemt investering (måske endda med et kvalificeret investeringsafkast), men i særdeleshed når det omhandler dokumentation og rapportering i forhold til eksempelvis GDPR eller NIS2.
Ligeledes vil det også betyde, at det bliver lettere at ansætte, for du skal ikke længere ud at finde en omvandrende schweitzerkniv, som kan håndtere 20 systemer, hvilket altid er lettere, når to ud af tre virksomheder, ifølge Dansk Industri, har svært ved at finde de rette it-specialister.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.