I 2013 kunne Tim Jenison læne sig tilbage med tilfredshed. Den amerikanske opfinder var ren amatør ud i kunsten, men havde alligevel formået at kopiere et maleri af den flamske mester Johannes Vermeer.
Vil kommende teknologier dermed kunne forandre eller forbedre kunst, og er et værk så stadig (original) kunst?
Det er sandsynligvis nogle af de spørgsmål, som vil blive rejst, når Husets Biograf i København viser dokumentaren om Jenisons eksperiment.
Dokumentaren ”Tim’s Vermeer” viser, hvordan kopimaleriet kom til verden. Blandt andet ved hjælp af computergrafik, optisk teknologi og en ferm penselhånd.
Jenison havde flere formål med projektet. Opfinderen opnåede at afsløre og derefter kopiere Vermeers forskellige teknikker.
Samtidig beviste Jenison sin teori om, at mesteren fra 1600-tallet i sin tid selv havde anvendt sofistikeret teknologi. Dog ikke computerkraft, men optiske hjælpemidler såsom spejle.
Efter visning af dokumentaren ”Tim’s Vermeer” vil repræsentanter fra kunstens verden og teknologisektoren gå i clinch. Publikum kan naturligvis også stille spørgsmål.
Filmvisning med efterfølgende diskussion er den første af en serie om konsekvenserne af computere og AI-teknologi anvendt i kunstverdenen.
Titel: Examining AI tech in the art world: Tim's Vermeer.
Husets Biograf, København, 14. september.