Internettet anno 2012. En verden før Fake News. Smartphones som allemandseje var relativt nyt, og crypto-valuta var lige så sikkert som penge i banken. Derefter gik det hele ned ad bakke.
I den satiriske ”Project Boing ;)” afdækker Brian W. Robinson, hvordan få og højtråbende firmaer på under et årti fik succes med at shanghaje internettet.
Boing ;) er på navnet på portalen, hvor leder af analyseteamet, Glenn Cregg, sidder og gruer for fremtiden.
Portalen er markedsførende, men nye dyr er dukket op på savannen. I stigende grad æder Google og Facebook sig ind på kundegrundlaget. Brugerne smutter nemlig fra emneportaler til apps og søgemaskiner.
Cregg udklækker en plan på baggrund af sin research. Han får overtalt sine overordnede til en strategi, der vil omforme firmaet fra et synkende Titanic til en supertanker. Hvordan, skal ikke afsløres her.
Tankerne i ”Project Boing ;)” er ikke nye. I 2010 erklærede tidligere redaktør hos Wired, Chris Anderson, det klassiske internet for dødt.
Robinson har dog noget at have sin satire i. Forfatteren er professionel analytiker af brugeradfærd, specielt inden for medieforbrug. I otte år ledede han analyseteams hos Meta (Facebook and Instagram) og Yahoo. Altså lige midt i løvens hule.
Titel: Project Boing ;)
Forfatter: Brian W. Robinson