I 1993 lå mit speciale i dvale på min x286, mens jeg rendte rundt i gråfarvede gange og skød nazister og schæferhunde.
Hvis du ikke lige fanger, hvad det går ud på, har du aldrig spillet Wolfenstein 3D. Spillet var formentlig det første til at vise baner i 3D. En revolution.
Hvad der førte til det yderst fængende gameplay, kan nu læses i ”Doom Guy: Life in First Person”. En selvbiografi af designeren bag Wolfenstein 3D, John Romero.
I 1990’erne var Romero en pioner inden for sit felt. Ved at løfte spil fra et endimensionelt format til 3D og i førsteperson, fik spilleren en meget større fornemmelse af at være med inde i spillet.
Tilmed fik spilleren mulighed for at vælge niveau, så alle – fra grønskollinger til skarpskytter – kunne være med.
Udover Wolfenstein 3D var Romero og hans firma id Software medskaber af klassikere som DOOM og Quake.
Titlerne er dag groft sagt skabelon for stort set alt, der er kommet siden inden for genren skydespil. Sågar kodningen og dermed softwaren bag.
Biografien går også i detaljer om Romeros opvækst med blandt andet en alkoholiseret far og en bedstemor, som drev bordel.
Når knægten først var plantet foran sin Apple II, kunne han flygte ind i selvskabte verdner og designe dem præcis, som han ville.
Som en anden Steve Jobs arbejdede Romero sig op fra en ydmyg garage til et succesrigt firma med partneren John Carmack. Resten er – med en fed kliché – spilhistorie.
Titel: Doom Guy: Life in First Person / Forfatter: John Romero