Det fælles internationale politiarbejde Interpol har nu lukket en phishing-platform, der har spredt hacking-værktøjer, der har ramt over 70.000 ofre i 43 forskellige lande.
Det meddeler Interpol selv.
Det drejer sig om den berygtede 'phishing-as-a-service' (PaaS) platform 16shop, som er blevet lukket ned i en global efterforskning koordineret af Interpol.
To bagmænd er arresteret i Indonesien, mens en tredje blev anholdt i Japan.
Efterforskningen har involveret myndigheder fra flere lande, men private aktører har også hjulpet. Det gælder Cyber Defense Institute, Group-IB, Palo Alto Networks Unit 42 og Trend Micro, med ekstra support fra Cybertoolbelt.
PaaS-platformen solgte "phishing-sæt" til hackere, der brugte disse til at bedrage internetbrugere gennem e-mail-svindel, hvor ofrene typisk modtager en e-mail med en pdf-fil eller et link, der omdirigerer til et websted, der anmoder om ofrenes kreditkort eller andre personligt identificerbare oplysninger.
Disse oplysninger bliver derefter stjålet og brugt til at stjæle penge fra ofrene.
"Cyberangreb såsom phishing kan være grænseløse og virtuelle, men deres indvirkning på ofrene er reel og ødelæggende," udtaler Bernardo Pillot, Interpols assisterende direktør for cyberkriminalitet i en meddelelse og fortsætter:
"I de seneste år har vi set en hidtil uset stigning i både antallet af cybertrusler og deres sofistikerede, med angreb, der er blevet mere skræddersyede, efterhånden som kriminelle sigter efter maksimal effekt og maksimal profit."
Interpol oplyser ikke, hvilke 43 landes borgere, der har været ramt af denne sag.