Artikel top billede

Den kompakte Drive 53 kan let side i venstre side af forruden, hvor den ikke generer for udsynet. Du slipper dog ikke for det lange ladekabel. (Foto: Peter Hyldahl / Computerworld)

Test: Bil-GPS’en er ikke død, den lugter bare lidt mærkeligt

GPS til bilen er næsten død, men skal jeg alligevel vælge en, peger pilen på Garmin Drive 53. Prisen, størrelsen og de meget få ankepunkter gør den til en perle, men den får stadig klø af din smartphone på de fleste punkter.

Bil-GPS’en er ikke død, den lugter bare mærkeligt.

Spøg til side – der er en grund til, at der er meget få producenter, der leverer en lille skærm med navigation til din bils forrude.

Vi bruger naturligvis vores telefon, Apple CarPlay, Android Auto eller lignede. Det er meget hurtigere og lettere at bruge. Eller er det?

For efter et par uger i forruden må jeg modificere min eller stålfaste tro – der er flere goder, som jeg havde glemt, siden jeg sidst brugte en ”løs” GPS.

Kompakte format

Trods min nu mindre kritiske holdning efter brug i et par uger, betyder det ikke, at Garmin 53 er bedre end din smartphone. Men størrelsen og prisen gør den interessant.

Garmin Drive 53 fås i flere udgaver, og den testede er en fem-tommer variant og fås for blot 1.349 kroner. Går du op i størrelse, helt op til otte tommer, stiger prisen til mere end 3.000 kroner, og vil du have indbygget dashcam er prisen 3.799 kroner med en syv-tommer skærm.

Det er ikke muligt at få daschcam i 5” varianten, men et god lille dashcam fås for omkring 1.000 kroner, og så har du stadig sparet penge med en dobbelt løsning.

Min hensigt er dog ikke kun at spare men at have en GPS, der er kompakt. Og det er den i 5” varianten. Personlig synes jeg, det er irriterende med ekstra ting i forruden, og en GPS skal kun bruges, når jeg ikke kan finde vej.

Så det er naturligvis et temperamentsspørgsmål, og vil du have den i forruden altid, så kan du glæde dig over, at den interagerer fint med din smartphone via Garmin App.

God interaktion med smartphone

For Drive 53 kan have permanent kontakt med din smartphone og derved få adgang til alle de informationer – også omkring trafik – som der ligger her.

Den del er smart, men kun hvis du af en eller anden grund ikke ønsker at bruge din smartphone som navigation. På den måde fungerer Drive 53 som en forlængelse og understreger min pointe om, at så bør den heller ikke koste alt for meget.

For godt nok slipper du for at bruge din telefon, men du skal have et kabel med en stor lader i bilens cigaret stik.

Har du ikke det, kan du bruge USB – men her skal du ikke regne med, at alle biler kan trække GPS’en optimalt, da strømforbruget kan være større end eller lige med det, din bil kan afgive via USB-stikket. Er det tilfældet, må du leve med en sølle times batteritid.

I mit prøve-setup kunne USB laderen kun lige akkurat trække GPS’en.

God navigation med mangler

I praksis finder jeg 53’eren god. Jeg kan placere den i venstre side af forruden, så den ikke generer mit udsyn synderligt.

Selve navigationen er fin og med blid stemme. Jeg noterer også at den er meget præcis i sin afstands beregning.

Så jeg bliver aldrig i tvivl om, hvilken sidevej jeg skal ned ad. Du har sikkert prøvet at der står 100 meter til du skal dreje, men vejen kommer før eller efter, det der opleves naturligt i afstand, på den grafiske skærm.

Temmelig irriterende. Ikke mindst, hvis du har en partner på passagersædet, der fortæller dig, at du skulle have drejet tidligere...

Den del er Garmin eminent til og det er et punkt jeg sætter stor pris på. Fint er også de mange små informationer undervejs. Hvilke veje der dukker op som sideveje når du kører på en hovedvej. At du kører for hurtigt eller at en ny fartzone kommer indenfor de næste antal meter.

Skærmopløsningen er ikke voldsom i forhold til din smartphone. Men ikoner med mere er meget lette at læse – selv på den lille 5” skærm.

Jeg savner at let kunne fravælge motorveje, lige så let som på GPS på min smartphone. Jeg savner også den såkaldte afveje-tur, der er helt væk fra de fleste moderne GPS’er.

Det er en funktion, hvor du bliver guidet via landeveje det meste af tiden, men bliver ført på motorvej i en kortere periode, hvis omvejen via landevej er for stor.

Med i ligningen er også, at det alt andet lige tager længere tid at indstille destination sammenlignet med Google Maps eller lignende.

Stadig gangbar

Garmins lille perle har ikke ændret min grundforestilling om, at bil-GPS'en nærmest er uddød og jeg har da heller ikke bestilt en GPS til bilen efter denne test.

Men den er altså ikke helt død, og der kan være mange gode grunde til at have en frem for din smartphone.

Prisen er godkendt – ikke mindst da du sikkert kan finde den for en rund tusinde kroneseddel på tilbud.

Dens funktioner og størrelse er også pluspunkter. Jeg ville dog overveje varianten med 5,5” widescreen skærm, der kun koster 200 kroner mere.

Uanset, hvilket valg du træffer, er Drive 53 blåstemplet herfra, og det afspejles også i min karakter, der ligger højere end forventet, da jeg pakkede den ud af æsken for et par uger siden.


Loading ikon