90’erne var ikke bare Oasis, Clinton, Blair og lærde hoveder, der talte om, at historien var slut; det vestlige demokrati havde jo sejret, og der var almindelig enighed om, at ingen lande med McDonalds-restauranter nogensinde ville gå i krig med hinanden.
Det var også årene, hvor internettet blev tilgængeligt for virksomheder og forbrugere. I første omgang dog i form af en bøvlet, langsommelig og kostbar opkobling via et bippende modem.
På den anden side var der heller ikke så meget endda at se derude på World Wide Web, og samtlige hjemmesider var – set med nutidens øjne – ret ubehjælpsomme.
Men hurtigt søgte et stigende antal firmaer og iværksættere at hitte ud af, hvordan man lavede penge på fænomenet. Det gik ikke altid lige godt.
Alligevel stod investorer og banker i kø for at være med, og det var i perioder nærmest et adelsmærke at brænde langt flere penge af, end man tjente, så længe ordet online bare stod et eller andet sted i forretningsplanen.
Ja, en tårnhøj ”burn rate” var sådan set blot tegn på, at chefen var rasende visionær.
Det gik som bekendt forrygende lige til den dag, hvor det ikke gik helt så forrygende længere. Den nye DR-serie ”IT-boblen – ekstase og kollaps” fortæller historien gennem interviews med en stribe af de mest profilerede danske webiværksættere.
I de fem episoder medvirker blandt andre Martin Thorborg, Klaus Riskær, Jacob Risgaard, Caroline Søeborg Ahlefeldt, Morten Wagner og Michael Mathiesen, og de fortæller med indsigt, humor og undertiden en god bunke selvironi om de vilde dage.
Med afsnitstitler som ”Sex, damer og dvd’er”, ”Fra internethippie til rockstjerne”, ”Guldfeber” og ”Frit fald” kommer man med hele vejen rundt.
Det er ret underholdende. Både for os, der husker tiden før smartphones, AI, sociale medier og cloud og for dem, for hvem internet og cyberspace har været en naturlig del af livet fra den dag, de tog deres første skridt.
Dokumentarserien kan streames her.
Titel: IT-boblen – ekstase og kollaps
Fem episoder, kan streames på dr.dk