En mindre, men afgørende nyhed fra sidste uges WWDC udviklermesse Apple har potentiale til at lave væsentligt om på, hvad man kan forvente fra Apples Macs og Macbooks.
Gamer-segmentet har i årevis været henvist til et beskedent udvalg af spil på Apples platform, men det forhold ser ud til at ændre sig med udviklingen af en række værktøj, der gør det muligt at få spil afviklet, selv på Apples egenudviklede M-processorer.
Ved udviklermessen løftede tech-giganten sløret for et nyt konverteringslag, døbt ’Game Porting Toolkit’ som effektivt omsætter spil baseret DirectX 12-teknologi, så den kan køres på Apples egen hardware.
Konverteringsværktøjet oversætter på samme vis som ’Rosetta’-værktøjet gjorde det med x86 baserede programmer til, hvilket udkom sammen med lanceringen af Apples egenudviklede M1-processorer og på effektiv vis, fik ældre programmer til at køre på det nye hardware.
Så sømløs bliver overgangen for eksisterende DX12 spil til Windows næppe, da der her skal ske to lag af konversioner, hvilket kan skabe både performance- og kompatibilitetsissues.
Apples nye værktøjskasse præsenteres først og fremmest som et udviklingsværktøj, som nu får en hurtig og relativ enkel måde at overføre spil til MacOS, hvorefter videre fintuning skal foregå.
På det sociale nyhedsforum Reddit er det allerede lykkedes en stribe brugere at få titler som Diablo IV, Hogwarts Legacy og Cyberpunk 2077 til at fungere, om end spiloplevelsen ikke er gnidningsfri, lyder det ifølge netmediet Techspot.