Performance-, stationcar- og elbil samles i en bil
Selvom det vælter frem med nye elbiler, har udvalget af de i norden elskede stationcar-biler været yderst begrænsede, når det gælder elbiler.
Indtil videre er det kun blevet til to muligheder, i hver deres ende af markedet, med MG’s snusfornuftige MG5 i det prisvenlige hjørne og med Porsches Taycan Sport Turismo i det luksiriøse hjørne.
Mellem de to biler plasker nu et nyt alternativ i kinesiske NIO’s nye variant af ET5, som ifølge netmediet Carnewschina vil debutere 15. juni 2023.
Bilen er allerede spottet flere steder og ligner præcis det den er, en stationcar-version af NIO’s sportslige sedan, som måler knap 4,8 meter i længden, halvanden meter i højden og 1,96 meter i bredden – dimensioner der placerer den imellem BMW’s 3-serie og 5-serie.
NIO ET5 tilbydes alene med en drivlinje – dog en ganske potent en af slagsen da der leveres 490 hestekræfter ned til alle fire hjul. Variationerne finder man i batterierne, som hos NIO kan udskiftes på farten hos nogle dedikerede bytte-stationer.
Her tilbydes kapaciteter på enten 75 eller 100 kWh, mens en større tørstofsvariant på hele 150 kWh skulle være klar senere på året.
Nu kan du tale med din AI-chatbot
Microsofts AI-assisterede Bing-søgemaskine og chat-bot kan nu styres med stemmen. Dermed slippes der for at skulle taste længere spørgsmål eller instrukser ind, når der skal konverseres med ellers søges på Bing AI.
Svarene vil også blive læst op af Bing AI’en, skriver tech-mediet The Verge.
Funktionen fungerer alene i samspil med Edge-browseren, både på desktop og som mobil, men vil i første ombæring kun være tilgængelig i udvalgte sprog: Engelsk, japansk, fransk tysk og mandarin.
Understøttelse af flere sprog er dog på vej, forsikrer Microsoft.
Microsoft fik tidligere på året aflivet sin digital assistent ’Cortana’, som længe har døjet med at nyde nogen bred optagelse blandt både forbrugere og virksomheder.
Nu sværvægtsharddiske på vej: Op til 50 terabyte per drev
Selvom ssd’er for længst har fået overtaget på det forbrugerrettede computer-marked, er der stadigvæk områder, hvor fysiske, roterende diske stadig har klare fordele:
Det beviser harddisk-producenten Seagate og sin HAMR-teknologi, som inden længe vil debutere ombord på diske med hele 32 terabytes kapacitet.
Den enorme datakapacitet kommer fra i alt 10 diske, hvor HAMR (Heat Assisted Magnetic Recording) teknologien gør, at der kan klemmes endnu flere data på diskens overflade end tidligere PRM/CMR baserede diske, skriver netmediet Techspot.
Seagate oplyser, at alle diske med over 30 terabytes kapacitet vil anvende teknologien.
En større model med 40 terabyte er allerede nu på tegnebrættet, hvor der sigtes efter lancering i 2024 eller 2025. 50 terabyte-versioner skulle være klar en gang i 2026, mens Seagate regner med, at 100 terabyte-diske bliver en realitet i dette årti.