Landets bedst sælgende bil igennem de seneste to år, Tesla Model Y, slippes denne uge løs i en opdateret udgave.
I sin opdaterede version overføres mange af de forbedringer, som Tesla indførte sidst i 2023 i den opdaterede Tesla Model 3, med et fokus på strømeffektivitet, opdateret look, og flere komfort-features i kabinen.
Visuelt låner den ny Model Y elementer fra Teslas ’Cyber’ kollektion som Cybercab og Cybertruck, ved at der blandt andet er introduceret en lysstribe imellem både for og baglygter. Inde i den forreste kofanger finder man nu et kamera med indbygget opvarmning og visker.
Kvik og nøjsom
Det nye look giver samtidig en lavere luftmodstand, hvilket gør at den nye ’Long Range Dual Motor’ model med 20” fælge kan tilbagelægge 568 kilometer efter WLTP-målemetoden. Det er 6,5 procent længere end den tilsvarende forgænger ekviperet med samme størrelse dæk.
Tesla Model Y debuterer dog alene i en særlige ’Launch’ series, som er ekviperet med alt i udstyr. Billigere versioner med mindre fælge og en enkel motor, kan vises sig at være endnu mere nøjsom med elektronerne.
Til trods for sine forbedrede aerodynamik og lavere rullemodstand er den nye ’Long Range Dual Motor’ blot 4,3 sekunder om at nå de 100 i timen. Det placerer den halvvejs mellem den udgående Dual Motor version og Performance-versionen, som er blot 0,6 sekunder hurtigere i den disciplin.
Som med Tesla Model 3 er topfarten dog sænket til 201 i timen, mod 217 tidligere.
Det er ikke kun den eldrevne platform der er forbedret, da også bilens netværksforbindelse er styrket. Her loves halvanden gange hurtigere downloadhastigheder, længere rækkevidde til ens mobil-app og en mere jævn afspilning, når der streames video.
Finere kabine
Inde i kabinen byder den reviderede Tesla Model Y på flere forbedringer, der skal gøre livet ombord rarere.
Vej- og vindstøj er reduceret med omkring 20 procent, mens nyt vinduesglas også bidrager til at holde solenergi ude og holde kabinen kølig om sommeren. Samtidig er forsæderne er nu også ventilerede til at værne dem mod svedige bagdele.
Materialerne ombord er opgraderede enkelte steder med aluminiumspaneler.
På bagsæderne får man nu adgang til en ny, central otte tomer skærm til at sikre underholdningen.
Alle ombord får også glæde af et revideret lydsystem.
En udskældt detalje ved den opgraderede Model 3 er dog ikke taget med i opdateringer: Blinklysene aktiveres nu med en klassisk arm i stedet for knapper på rattet.
15.000 kroner dyrere
Vil du være en af de første til at trille omkring i den nye Model Y version 2.0, skal du være indstillet på at slipper 459.990 for den særlige ’Launch’ edition.
Til den pris får du dog sat flueben ved alle opgraderinger, som Tesla kan byde på med undtagelse af de dyre assistentpakker som ’Enhanced Autopilot’ og ’Fuldt selvkørende egenskaber’.
En tilsvarende ekviperet Long Range Dual Motor version af den afgående Model Y løber op i knap 445.000 kroner, hvilket indikerer, at Tesla tager en merpris på 15.000 kroner for sin nye model.
Den nye Model Y kan forudbestilles nu forud for de første leveringer en gang i marts måned.