I 2012 udgav Daniel Kahneman klassikeren ”Thinking fast and slow”, blandt andet på baggrund af hans arbejde der ledte til nobelprisen i økonomi.
Bogens succes var med til at popularisere bias-begrebet der udfordrer hvor rationelt vi handler og hvor bevidste vi egentligt er om vores egne valg.
Vi har skrevet om begrebet før her, hvor chefredaktøren blev glad for sin mekanikerregning, og han henviste denne artikel fra amerikanske The Atlantic om alle de forskellige bias, som kan påvirke dine beslutninger.
Samtidig arbejder virksomheder som Pleo aktivt med bias og fordomme for at sikre en tryg arbejdsplads. Læs om det arbejde her.
Midt i april kan du selv blive klogere på bias og ledelse. For der udgiver Djøf Forlag ledelsesbogen Bryd bias af biasforsker Joan C. Williams med forord af professor og ledelsesforsker Sara Louise Muhr.
I bogen afliver Joan C. Williams myter og præsenterer læseren for ny forskning og en lang række tankevækkende eksempler og cases fra sine omfattende virksomhedsundersøgelser, der taler direkte ind i problematikkerne.
Med de mange gode råd klæder hun lederen konkret på til biasarbejdet.