Der var engang, hvor de store amerikanske tech-selskaber alle satsede stort på tale-assistenter. Apple havde Siri, Google havde Assistant, Microsoft havde Cortana og Amazon havde Alexa.
De små bots kunne bruges til mange sjove ting ude i stuerne, og historierne var mange om de små samtaler, som brugerne havde med de venlige tale-assistenter med de behagelige stemmer som man kunne beordre til forskellige ting.
Men ikke alle tror længere på tale-assistenernes fremtid.
I hvert fald har Amazon i den seneste tid skåret voldsomt ned for det team, der står for udviklingen af Alexa.
Fokus hos Amazon har ifølge Financial Times med ny CEO Andy Jassy ved roret ændret sig fra tidligere tiders såkaldte ’grow grow grow’-tilgang til nu at være fokuseret på at tjene penge alle steder, hvor det kan lade sig gøre.
Det har ført til ‘omfattende fyringer’ i Amazons Alexa-team, som har haft svær ved at udvikle løsninger, som kan bidrage direkte til selskabets bundlinie.
Samtidig har Alexa blandt brugerne mest været en slags ‘glorificeret clock-radio,’ skriver avisen.
Amazon meddeler dog til avisen, at selskabet fortsat tror på Alexa og at brugerne fortsat strømmer til løsningen, som ifølge selskabet anvendes i hvert femte amerikanske hjem.
Det er imidlertid svært at måle den direkte økonomiske effekt af denne dominans i stuerne.
Amazon missede helt smartphone-boomet for 15 år siden, og satsningen med Alexa for 10 år var et forsøg på at definere og opbygge et nyt økosystem af stemme-styrede apps, som Amazon kalder for ‘skills.’
Dem findes der i dag mere end 130.000 af i Amazons online store. For Amazon er problemet, at disse apps som udgangspunkt er gratis. Desuden har brugerne svært ved at finde, hvad de søger efter, i den store butik.
Ifølge Financial Times er stemningen også skiftet hos Microsoft.
Her sagde topchef Satya Nadella i 2016, at ‘bots er de nye apps.’ Men i dag siger han, at tale-assistenterne inklusive Cortana ikke levede op til hypen.
“De var alle dumme som en dør. Hverken Cortana, Alexa, Siri eller Google Assistant virker ordentligt. Vi havde et produkt, som var udset til at blive ‘front-end’ for en masse information, men som ikke fungerede,” siger han til avisen.
Microsoft har netop investeret massivt i selskabet OpenAI, som står bag ChatGPT, der målt på brugere er den nok hurtigst voksende it-løsning til dato.
Selskabet vil indarbejde ChatGPT i sin søgemaskine Bing, som med AI’en ombord står til at kunne blive en seriøs udfordrer til Googles totale dominans på søgemarkedet.
Den fordel har Amazon ikke.