VW’s bud på en kompakt elektrisk arvtager til selskabets Golf, får sig sit første facelift i denne uge.
Godt fire år efter introduktionen og den lidt svære fødsel, bliver ID.3 revideret med forbedringer, der adresserer mange af de kritikpunkter, som bilen har mødt igennem tiderne.
Fremover diskes op med et nyt mere aerodynamisk look, højere kvalitet i materialerne indendørs og en optimeret drivlinje, der kan lade hurtigere op.
Bilen debuterer i handlen til efteråret til priser fra 329.990 kroner.
Skarpere look
Den nye ID.3 vil kunne kendes særligt på den nye front, hvor luftindtaget foran er gjort smallere, mens der foran hvert forhjul er dukket en sliske til at optimere luftstrømningen omkring bilen.
Det resulterer i en marginalt lavere modstandskoefficient på 0,263 i stedet for 0,267.
Bilens udtryk gøres samtidig lidt skarpere ved, at den diminutive kølerhjelm forlænges, mens den mørke udposning under forruden nu er historie.
De udvendige mål er uændrede: 4,26 meter i længden, 1,81 meter i bredden og 1,56 meter i højden.
Der kan fortsat ikke fås regulært anhængertræk til bilen. En cykelholder kan det dog godt blive til.
Revideret software og materialer
Volkswagen ID.3 har lidt af fødselsvanskeligheder i form af drilsk software og materialer i kabinen, som ikke har levet op til det, der forventes fra en ellers seriøs tysk bilproducent.
Det skulle der været rådet bod på med version af 3.5 af systemsoftwaren til en nu 12 tommer stor infotainment-skærm.
Samtidig er den hårde plast flere steder skiftet ud med blødere polymerkæder, noterer flere motormedier, heriblandt Autocar.
Bagagerummet er som før og sluger fortsat 385 liter.
Samme platform
ID.3 er fortsat bygget omkring mærkets MEB-platform, som serveres i to kapaciteter: 58 kWh og 77 kWh.
Alle udgaver får nu den 204 hestekræfter til at puffe bilen frem via baghjulene, hvilket sikrer 0-100 tider på 7,3 sekunder i modellen med det mindste batteri. Det større batteri kræver her et halvt sekunder mere om at runde de 100.
Rækkevidde-tallene er virtuelt uændrede, hvilket betyder at der kan tilbagelægges 424 eller 544 kilometer efter WLTP-normen alt efter om man vælger det lille eller det store batteri.
Ventetiden ved hurtigladeren skulle til gengæld bliver kortere. Nu kan der lades med op til henholdsvis 125 og 170 kW. Tidligere kunne der maksimalt modtages henholdsvis 110 og 135 kW.
Døjer med Tesla-priser
Den faceliftede ID.3 plasker i et felt, hvor den større og højtydende Tesla Model 3 netop har fået barberet prisen, så de to elbiler matcher hinanden på prisen.
ID.3’s debutpris på 329.900 er identisk med Tesla Model 3’s billigste variant. Den elektriske Golf-pendant vil dog først blive leveret til efteråret.
For at få adgang til det store batteri med små 550 kilometers rækkevidde, skal du passere udstyrstrin Life, Business, Style og helt op til den bedst ekviperede ’Tour’ model, der løber op i 419.990 kroner, som inkluderer blandt andet 20 tommers letmetalfælge, hurtigere opladning, velour-indtræk, 360 kamera, el-sæder, heads-up display, Matrix-LED lys, P-assistent og meget mere.