I øjebklikket går der nærmest ikke en uge, før et nyt søgsmål mod Google eller en af de andre techgiganter sættes i søen et sted i verden.
Så sent som 12. januar var det de tyske konkurrencemyndigheder, der i en ny sag var ude efter Googles databehandleraftaler.
Men i går tirsdag 24. januar landede et af de absolut mest giftige søgsmål for Google. Det skriver Reuters.
Det amerikanske justitsmininesterium har indledt en sag mod Google med anklager om at misbruge sin dominans på online-annoncemarkedet og med krav om at frasælge Googles system til annoncehåndtering. Dette system kaldet Ad Manager stod i 2021 alene for 12 procent af Googles omsætning.
Netop annonce-delen af Googles forretning har altid været en veritabel guldgrube for selskabet og står i dag for 80 procent af Googles omsætning.
Men der har også været rejst tvivl om fairness i Googles system til håndtering af annoncer - og især den del, hvor man som ejer af et website kan bortauktionere annonceplads via Google.
I søgsmålet skriver myndighederne:
“Google har benyttet konkurrencebegrænsende, diskriminerende og ulovlige midler til at eliminere eller alvorligt mindske enhver trussel mod selskabets dominans over digitale reklameteknologier."
Google siger i en kommentar til søgsmålet, at den amerikanske regering “fordobler et mangelfuldt argument, der ville bremse innovation, hæve annoncegebyrer og gøre det sværere for tusindvis af små virksomheder og udgivere at vokse.