Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Igennem de seneste år har virksomheder og organisationer øget deres investeringer i teknologier og digitale løsninger.
Nu er det tid til at rydde op i nogle af dem eller i det mindste få dem til at tale sammen, for ønsker vi en mere effektiv fremtid, bør vi starte med vores digitale systemer.
Du husker måske, hvordan fladskærmens ankomst gjorde os flove over at forklare vores venner, at vi ville smide det store tv ud.
Det var omkring samme tidsperiode, at Henry Jenkins opfandt begrebet mediekonvergens. Det er, når teknologier smelter sammen i stedet for at erstatte hinanden.
Et lærebogseksempel er, da de store fjernsyn forsvandt fra hjemmene og medieforbruget på de digitale platforme i stedet vandt indpas. Eller da cd'en og dvd-film fik plads i genbrugsbutikker, fordi streamingtjenester kom frem.
Livet blev lettere efter den rengøring og frem for alt mere effektiv. I dag er det en selvfølge at kunne se tv fra mobiltelefonen eller ringe fra computeren.
Nu ser vi endnu en disruptiv transformation komme med høj hastighed, muligvis accelereret af inflation, og den består af en oprensning og automatisering af de komplekse tekniske systemer, som langt de fleste virksomheder sidder på i dag.
Det er en forlængelse af mediekonvergens og kaldes digital konvergens.
Groft beskrevet betyder det, at teknologier, processer og data bringes sammen for at skabe nye kombinationer af produkter, services eller oplevelser. Og det omdanner igen strukturer, som kan skabe forretningsfordele.
Lidt mere detaljeret betyder det, at cloud-tjenester, IoT, AI, VR eller supply chain management integreres for at opnå nye anvendelsesområder.
Det giver virksomheder mulighed for mere effektivt at bryde såkaldte siloer op og skabe ny brugeradfærd.
Digital transformation skaber effektive afdelinger
Inden for markedsføring kan det handle om, at platforme opgraderes til både at håndtere opslag på sociale medier, landingssider og integrationer med salgssystemer.
Ved at konvergere bliver værktøjerne mere effektive, end hvis du sidder med separate systemer til hver opgave.
Situationen er også udfordrende for alle, der arbejder med salg.
For nylig udgav Salesforce sin årlige State of Sales rapport, hvor 7.700 sælgere fra 38 lande har svaret på, hvordan deres organisationer arbejder med digitale værktøjer.
Undersøgelsen viste, at hvert salgsteam i gennemsnit bruger ti forskellige programmer, og to ud af tre sælgere svarede, at de har alt for mange salgsværktøjer i deres værktøjskasse. Statistikken taler for sig selv.
Virksomhederne skal blive mere digitalt konvergerende for, at de kan fortsætte deres vækst.
Desuden svarer sælgerne, at de kun bruger 28 procent af deres arbejdstid på rent faktisk at sælge. Det lyder opsigtsvækkende lavt, men de spilder nok meget af deres arbejdstid på administrative opgaver, og det kunne sagtens være blevet gjort mere effektivt gennem smarte integrationer.
Rapporten viser også, at hele 94 procent af salgsteamene planlægger at finde nye måder at integrere salgsværktøjer på.
Det er selvfølgelig positivt, at flertallet har identificeret deres digitale udfordringer.
For med en stadig hurtigere stigning i nye datasystemer kombineret med en stigende mængde data, vil der også opstå mere komplekse situationer for virksomheder, som de skal forholde sig til.
Og uanset hvordan man ser på det, vil alle blive ramt af ineffektive dataløsninger i de kommende år.
De mere digitalt modne virksomheder, med større indsigt i processerne, vil måske klare sig bedre og i tech-virksomheder, der blev bygget i en tid, hvor data var en selvfølge, vil konvergens også komme mere naturligt.
Det er på mange måder fantastisk med det teknologiskifte, vi er i gang med, og den menneskelige nysgerrighed har fået os til at følge med i lige så høj fart.
Men samlere, som vi er, skal vi oftere og oftere tænke på, om vi har brug for tingene. I de fleste tilfælde ender det med en større rengøring, som resulterer i mere effektive arbejdsgange.
I vores nuværende tilfælde vil digital konvergens bane vejen i de kommende år – nemlig med fokus på digital effektivitet. Det er måske ikke synligt i kontorlandskabet, men det påvirker din virksomheds vækst.
Hvis du forstår, hvordan digitale teknologier skal fungere sammen, og hvordan du bruger dem, vil det helt automatisk føre til bedre vækst og øget effektivitet. Bare tag skraldespanden frem og gå i gang.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.