Efter endnu et år med både vækst og overskud er nordjyske Saxotech klar med en udvidelse til selskabets software til nyhedsproduktion, så kunderne kan tage kampen op på det eksplosive onlinemarked for annoncering.
Saxotech kom ud af 2004 med et overskud på 2,4 millioner kroner, mens omsætningen steg med 31 procent til 85,5 millioner kroner. I år skal salget et pænt stykke over 100 millioner kroner, og væksten skal i høj grad komme fra USA.
- Vi har traditionelt arbejdet med redaktionelle systemer til print og online. Nu går vi også ind på området annoncering. Der er stor fremgang i onlineaktiviteterne, specielt i USA, og der er vi meget godt positioneret med vores system Publicus, fortæller administrerende direktør Anders Christiansen.
Softwaren fra Saxotech skal hjælpe dagbladene med at overvinde annoncetruslen fra blandt andet søgemaskinerne, der vinder frem på betalte søgninger.
- Der er mange andre prismekanismer, der gør sig gældende online, såsom page views og impressions og placering på siden. Det er en helt ny videnskab, hvor aviserne skal gøre sig, hvis de skal tage kampen op med Google og Yahoo, siger Anders Christiansen.
Saxotech A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2004 | 2003 |
Omsætning | 85,5 | 65,3 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 5,9 | 4,4 |
Resultat før skat | 5,4 | 4,5 |
Resultat | 2,4 | 4,1 |
Egenkapital | 38,6 | 35,9 |
Antal ansatte | 76 | 64 |
Saxotech har 100 ansatte og har i år udvidet til også at fokusere på Tyskland gennem en distributionsaftale med selskabet Leomedia. I USA sidder 35 ansatte, som skal sikre stærk organisk vækst.
- Vi arbejder i Skandinavien, Nordamerika og Tyskland. Vi kan godt lide at vokse, men vi kan også godt lide noget fokus, siger Anders Christiansen.
2004 bød også på en udvidelse af produktet Saxopress, så det har fået ny brugergrænseflade og understøttelse af Adobe Indesign. Hertil er kommet en ny fælles udviklingsplatform for Windows-pc'er og Mac.
Saxotech er et af selskaberne i porteføljen hos den nordiske venturefond Nordic Venture Partners.