Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Nej, den tjeneste mange af os besøger adskillige dagligt for at tjekke vennernes opdateringer, nyheder, begivenheder og meget andet, skifter ikke navn. I hvert fald ikke lige nu.
Det er selskabet bag, Facebook Inc, der nu tager navneskifte. Det annoncerede selskabets CEO, Mark Zuckerberg, ved et virtuelt pressemøde i går. Det nye navn er Meta og ændringen sker for at markere et skifte fra det sociale medie Facebook, som den primære platform, til et "metavers", som de kommende år skal udvikles.
Klodset afledningsmanøvre?
Hvordan dette metavers helt konkret kommer til at se ud er lidt abstrakt, men det vil grundlæggende består i en virtuel verden, med omfattende muligheder for at interagere med mennesker man ikke er i samme fysiske rum med. Facebook vil ikke være direkte forbundet til dette og med tiden forventes det at brugerne bevæger sig over i meta-universet. Mark Zuckerberg regner med at over en millard mennesker vil gøre brug af det indenfor de næste ti år.
Mange ser dog gårdagens pressemøde og navneskiftet som et forsøg på at slippe væk fra den dårlige omtale Facebook har fået den seneste tid. Det er blandt andet kommet frem, at selskabet fremmer en ringe kropsopfattelse hos piger, der bruger Instagram (som ejes af Facebook) i kraft af tjenestens algoritmer, der er skabt for at tjene penge på at fremhæve negative historier, som holder brugerne længere tid på platformen.