En uafhængig evaluering, baseret på interviews med kredsen af FESD-interessenter, giver projektet rigtig gode karakterer.
Derudover sættes for første gang tal på konsekvenserne for markedet af, at der er skabt mulighed for at købe ind over fællesoffentlige rammekontrakter med tre leverandører.
FESD-projektet har bidraget til at reducere prisen på indkøb af ESDH-systemer i det offentlige med 50-70 procent.
Modning og konsolidering
Det er blandt andet sket gennem en modning og konsolidering af markedet ved at fokusere på det offentliges efterspørgsel og leverancer til tre leverandører, hedder det i rapporten.
Den er udarbejdet af PA Consulting Group, som oplyser, at estimatet er baseret på interviews med leverandører og medlemmer af FESD-styregruppen.
? Leverandørerne føler, konkurrencen er øget som konsekvens af aftalerne. Det er godt fra et forretningsmæssigt synspunkt, at FESD også der har haft en effekt, siger Lars Frelle-Petersen, der har været projektleder på FESD, men netop er tiltrådt et nyt job i Videnskabsministeriet.
I evalueringen får han og hans gamle FESD-kolleger ros for at have sikret et veletableret fællesoffentligt samarbejde på tværs af stat, amter og kommuner, der har bidraget til at skabe fælles forståelse for systemkrav og funktionalitet og etableret fællesoffentlige standarder.
Gevinster til alle
Der er skabt en win-win situation for de fleste involverede parter på kort og formentlig også langt sigt, hedder det.
? Jeg er stolt over, at vi har kunnet gennemføre et så unikt og komplekst projekt. Så er der da også slået en pæl i myten om, at store offentlige it-projekter altid går galt, siger Lars Frelle-Petersen.
Han var tidligere projektleder på Bonnerup-rapporten, der søger at give svar på, hvorfor store, statslige it-projekter har det med at køre af sporet. Og forud for FESD?en gik et kuldsejlet toårigt forsøg i SKI-regi på at lave noget tilsvarende.
På plussiden fremhæver han også standardiseringselementet for ESDH-systemerne ? at FESD her har været med til at sætte dagsordenen med langsigtet effekt.
Støtte mangler
Kritik finder man naturligvis også i PA-evalueringen, som blandt andet peger på manglende implementeringsstøtte til de 10 frontløbende særtogsorganisationer, der har deltaget, samt manglende best practices og fokus på overdragelse fra projekt- til driftsorganisationen.
Den blev placeret i Økonomistyrelsen, og beslutningen der blev truffet sent, hvilket blandt andet har betydet tab af kvalificerede projektmedarbejdere.
PA kritiserer også manglende fokus på gevinstrealisering ? eksempelvis konkrete effektiviseringsmål.
Det ærgrer Lars Frelle-Petersen sig også over, men noterer, at det er svært gennemførligt ude i politisk drevne organisationer, hvor man ikke altid ønsker at synliggøre rationaliseringer. På negativsiden fremhæver han selv endnu et punkt:
? Jeg ville ønske, vores rammekontrakt kunne have været klarere. Den er voldsom med 4.500 sider, og det ville jeg gerne have kunnet gøre mere enkelt.
Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld.