Efter 10 år i branchen som forhandler af it-udstyr flytter århusianske Proshop Direkte nu alt ind på nettet, da kundegrundlaget til en fysisk butik er smuldret.
Over de seneste tre til fire år har virksomheden oplevet, at salget i detailforretningen er dalet samtidig med at kunderne i stigende grad køber varer over nettet.
- Det er lidt trist at stå i butikken med en kunde, der viser alle købssignaler, men så alligevel fortæller, at han går hjem og tænker over det. Man fornemmer at det er fordi han går hjem og køber varen over nettet, siger direktør Poul Thyregod.
På det seneste er detailforretningen holdt kunstigt i live, og direktøren ser ingen fornuft i at den fungerer som rådgivningscenter for potentielle kunder. Derfor lukkes den.
- Da vi startede i tidernes morgen var vores primære opgave at servicere nørderne. Vi har aldrig henvendt os til familien Danmark. Nu handler alle med respekt for sig selv over nettet, forklarer Poul Thyregod.
Salg fordoblet
Derfor bliver al fokus nu rettet mod internettet, og salget buldrer frem, bedyrer han.
I 2004 nåede Proshop Direkte næsten 80 millioner kroner i omsætning mod 36 millioner i 2003. Overskudddet blev efter skat på omkring en million kroner.
- Målet for 2005 er et salg i intervallet 110 til 120 milllioner kroner og et overskud efter skat på omkring to millioner kroner, oplyser direktøren.
Matcher de sindssyge
Selskabet henter i dag 35 procent af sit salg hos erhvervsvirksomheder, mens resten er salg til private. Prismæssigt ønsker direktøren at ligge blandt de billigste, men ikke under.
- Vores strategi er at vi matcher de sindssyge. Der er altid en eller anden knægt, der fra sin 1. sals-lejlighed vil sælge med en krone i avance. Det er rablende sindssygt. Vi matcher, men vi indleder ikke en priskrig, for vi er jo købmænd og skal leve af det, vi laver, siger Poul Thyregod.
Og indtil videre er han godt tilfreds. I januar solgte Proshop Direkte 48 procent mere end samme måned året før.