Værktøjskassen: David Filskov, Epic Sound

Han har gyldne ører og evnen til at danne billeder i folks hoveder ved hjælp af lyd. Mød David Filskov, der er lyddesigner og arbejder i et firma uden kontor. Han åbner her sin personlige værktøjskasse, der rummer et monstrøst lydkort, en mindre maskinpark, spaghetti og rustne hængsler.

Kniiiiii-iiiiiiirk. Lyden af en rusten metaldør kan ødelægge enhver film for David Filskov.

- Det er sådan en billig standardlyd, og den er med i så mange film, at den er blevet en kliché. Men vores lyde er eksklusive, forklarer den 29-årige lyddesigner.

Han er partner i Epic Sound, der skaber lyd og musik til computerspil og reklamefilm.

Kontoret er et netbaseret synkroniseringsværktøj og møderne foregår via ip-telefoni. Man kunne måske frygte, at firmaet bestod af tre nørdede eremitter. Eller også vidner det vitterligt om fremtidens arbejdsform.

De tre mænd, der udgør Epic Sound ses fysisk en gang om måneden i gennemsnit, og holder møde på nettet hver uge. Ellers sidder de tre hvert sit sted og arbejder på hver deres del af projekterne.

- Så snakker vi blandt andet strategi. At vi sidder hver for sig, giver frihed til at hver tager de projekter, vi synes er sjove, forklarer David Filskov.

- Måske rykker vi sammen engang, men vi kan ikke sidde i samme rum, forklarer David Filskov. Det kræver nemlig en bestemt slags koncentration at lytte til den samme lyd 200 gange i træk, mens den bliver finpudset.

Men det gør ham også i stand til at finde ud af, om en lyd holder. Garvede spillere bruger hundredvis af timer i et univers, hvor mange lyde går igen. Det sætter grænser for, hvor irriterende et mågeskrig må have lov til at være.

Spaghettimudder og lyssværd
Lyd-entusiaster er lidt nørdede, ja. Men på den gode måde.

Når David Filskov taler om at lave mudderlyde ved at røre i spaghetti, om at gå rundt i byen i timevis for at optage lyde for sjov? så spidser man ørerne.

Han begyndte som mange andre med at lave lyde i ren begejstring over munden og stemmebåndene. David Filskov er stadig manden med de tusinde stemmer. Men han er endnu mere manden med det systematiske sind.

- Jeg troede, jeg skulle være ingeniør, men jeg var bedre til musik. Jeg troede ikke, man kunne leve af det her, husker han.

Der findes ikke en skole, der kan uddanne folk som David Filskov, der efter gymnasium, selvstudier, kurser og et hav af projekter blev ansat hos spilfirmaet ITE i 1997.



David Filskovs værktøjskasse

  • Programmer:
    - Miranda
    - Skype/Musimi
    - Open Office-pakken
    - Total Commander
    - Winamp
    - Logic Audio
    - Scope
    - Soundforge
    - Vegas Video
    - Act

  • Gadgets:
    - Stationær PC
    - Palmpilot
    - Roland synthesizer
    - Pulsar lydkort

  • Personlige egenskaber:
    - Prioriteringsevne
    - Systematik
    - Menneskekendskab
    - Professionalisme

  • Mennesker:
    - Kunderne
    - Asbjørn Andersen, partner
    - Simon Ravn, partner

  • De tre dannede deres eget, og siden har Epic Sound leveret lyd til blandt andet computerspil, reklamer, præsentationer og mobilprodukter. I øjeblikket arbejder alle tre på forskellige projekter - heriblandt et nyt spilprojekt, som bliver færdigt til sommer.

    - Jeg er gået fra at samle på lyde, bare fordi de er fede i sig selv, til at tænke over, hvad de kan bruges til, siger David Filskov.

    Han kender sit omfattende lydbibliotek til bunds. Og samlingen vokser hele tiden, blandt andet med lyde, han selv optager på gåture.

    Lyddesignere skal ofte opfinde lyde, der ikke findes i virkeligheden. Man skal for eksempel kunne høre for sig, hvordan en talende sofa lyder.

    Lyden af et Star Wars-lyssværd blev skabt ved at kombinere en filmprojektør og det elektriske hyl af et mikrofonkabel sat til et TV.

    - Det er ikke blevet mindre kreativt i dag, men det er blevet nemmere at nå målet og finde den rette lyd, mener David Filskov.

    Pertentlige programmer
    Firmaformen giver både frihed og udfordringer. De tre sidder på hver deres hjemmearbejdsplads, når der ikke skal arbejdes i lydstudiet.

    Det betyder, at det for eksempel ikke er et problem at skulle coache af en speaker i et studie i USA kl. to om natten gennem Skype eller Musimi.

    Men der skal også spares og tænkes rationelt. David Filskov bruger Open Office til dokumenter, for det er gratis, og Total Commander til filhåndtering, fordi Windows? filhåndteringsprogram er for langsomt og begrænset for hans smag.

    Han har hang til at tilrettelægge sit arbejde så stringent og logisk som muligt. Alle projekter skal dokumenteres og arbejdsgangene effektiviseres. Han bruger selv ordet 'pertentlig' til at beskrive sin arbejdsmetode.

    Han åbner alle programmer op i Virtuawin, der giver ham seks skriveborde i stedet for at have dem liggende i en linie for neden.

    Programmer som Winamp, lydkortprogrammet Scope samt Soundforge og Vegas fra Sony er også nødvendige til lydbearbejdning.

    De mange, men enkle programmer holder styr på enkeltdelene i arbejdet. Synkroniseringsværktøjet Act holder til gengæld styr på firmaet.

    Skrivebordet er ryddeligt, med en stor, lydløs fladskærm og et keyboard, der bugter sig i bakke, dal for ergonomiens skyld. Ingen mus. David Filskov klarer sig fint med genveje.

    Stolen er uden ryglæn. Klods op af skrivebordet står en enorm Roland synthesizer, som dog bliver brugt mindre og mindre. Og maskinparken bliver mindre, for han har skiftet en kæmpe mixer ud med et Pulsar lydkort.

    Social intelligens

    Der er forskel på at sidde og nørde med lyd på hobbyplan, og drive et utraditionelt firma i vækst. Det kræver nogle andre personlige egenskaber.

    - Administration og kundepleje skal læres. Min prioriteringsevne og systematik bruger jeg meget, men menneskekendskab er lige så vigtigt. Man skal have en professionalisme og skal kunne prissætte sit arbejde rigtigt, siger David Filskov.

    Man skal kunne læse folk, give dem hvad de vil have og ikke sælge sin kunnen for billigt. At være lyddesigner kræver ikke bare gehør for lyd, men for mennesker. En social intelligens.

    David Filskov sparrer meget med de to andre i firmaet, Asbjørn Andersen og Simon Ravn, som han lærte at kende i ITE.

    Kunderne er vigtige, for det er meget arbejdet med at få virkeliggjort stemningen i manuskriptet, der driver ham.

    - Man lærer at forstå hvad folk vil have, for lyd er svær at beskrive. Men jo mere kunderne ved om lyd, jo nemmere er det at ramme, uddyber David Filskov.

    - Det er vores ansvar at det lykkes at fange ånden i materialet og finde de rigtige stemmer på rekordtid, siger han om de mange projekter, der ofte falder oven i hinanden og skal være færdige til julesalget.

    Men strukturen og arbejdsmåden gør det også nemt for Epic Sound at hyre folk ind fra firmaets netværk, når opgaverne kræver det.

    - Vi er skalérbare, siger David Filskov.

    Det går godt for Epic Sound. Selv flytter han til København om kort tid. Men selvom firmaet skulle udvide, så ender det ikke med moderne kontorlandskaber. Eller med at forfalde til billige tricks som standardlyde.

    - Åbne kontorlandskaber er et inferno. Men ellers bliver man nu egentligt immun over for andre lydgener, mener han og nikker mod vinduet.

    På den anden side af glasset ligger række efter række af de sidste hundrede meter jernbane inden Roskilde banegård. Metallisk hvinen af hjul og bremser hver eneste dag.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Despec Denmark A/S
    Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

    Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

    20. august 2024 | Læs mere


    Det Digitale Produktpas

    Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

    21. august 2024 | Læs mere


    Cyber Security Summit 2024

    På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

    27. august 2024 | Læs mere