Efter flere års tilbageholdenhed var der igen lidt luft i de danske it-budgetter i 2004, og det medvirkede til at løfte det danske salg af pc'er med 20 procent. Det viser de foreløbige tal fra analysehuset IDC.
Med et salg på 260.000 styk i fjerde kvartal, som traditionelt er den bedste sæson på året, nåede det samlede pc-salg op på 845.000 styk i 2004.
Væksten i fjerde kvartal var på 16 procent, og vækstraten har været dalende henover året, og peger på lidt sløjere tider for pc-salget herhjemme.
- Jeg forventer et svagt fald i 2005. Jeg tror ikke, at priserne kan falde ret meget mere, og desuden vil den ketchup-effekt, som vi har oplevet med virksomhedernes køb, ophøre eller aftage. Derfor vil markedet normaliseres, siger chefanalytiker Anders Elbak fra IDC Nordic.
Han forklarer, at væksten i 2004 skal ses i forhold til 2002 og 2003, da virksomhederne havde pressede budgetter på it-området.
- Der har været en del udsatte investeringer i pc'er, som er blevet foretaget i 2004, og som ikke vil blive foretaget i 2005, siger Anders Elbak.
Bærbare i top
Ud af de 845.000 solgte pc'er var det primært markedet for bærbare, der voksede. Et løfte på hele 38 procent bragte salget op på 339.000 for hele året.
Markedet for stationære pc'er voksede ni procent i over hele året til henholdsvis 462.000 styk.
Servermarkedet voksede 10 procent i fjerde kvartal til 13.500 og 16 procent over året som helhed til 43.000.
Globalt set var væksten på knap 15 procent i 2004, og IDC skønner, at 2005 vil byde på en vækst på omkring 10 procent.
Grunden til at det globale marked vil fortsætte væksten, er tilgangen af nye brugere i Østeuropa og Asien.
I Danmark er det efterhånden vanskeligt at finde folk uden en pc, så den største andel af salget er udskiftning af ældre modeller med nye.