Børsnoterede Simcorp vil fremover satse på Microsofts software til styring af webindhold (CMS) og siger derved farvel til det danske softwareselskab Sitecore efter flere år.
Simcorp udvikler software til finansvirksomheder og satser fremover mere på nettet til at skaffe kunder, selvom opgaverne for tiden vælter ind.
- Vi skal til at bruge nettet til at skabe nogle mere produktspecifikke websites. Hvis vi skulle skifte system, så skulle det være nu, siger Jon Irgens, gruppeleder i Simcorp.
Microsoft trænger ind
Som erstatning for det danske system går Simcorp fremover til Microsofts bud på et system til styring af indhold på nettet.
- Vi ville gerne have en større leverandør. Vi valgte Sitecore i sin tid på grund af prisen, men nu har vi råd til større sikkerhed, og hos Microsoft får vi en masse integration foræret. Vi forventer, at Microsoft udvikler sig mere end Sitecore i de kommende år, uddyber Jon Irgens.
Simcorp var en af Sitecores store referencekunder, men tabet får ikke selskabet til at ryste i bukserne.
- Vi er ikke blevet uvenner. Det er en politisk beslutning fra deres side. De vil have, at der står Microsoft på boksen, og det kan vi ikke give dem. Det er kun teknikerne, der har vidst, hvad Sitecore har kunnet bruges til, vurderer Kasper Larsen, vicedirektør i Sitecore.
Fårene skilles fra bukkene
Han synes, at skiftet er lidt ærgerligt, men Kasper Larsen vælger i stedet at fokusere på den generelle udvikling på markedet, som er under forandring.
- Vi bekymrer os utroligt lidt om de andre i markedet, for vi er inde i en konsolideringsfase. Fårene bliver skilt fra bukkene, og vi tror, de små firmaer ryger, mener han.
Det seneste regnskab fra Sitecore støtter hans budskab. CMS-leverandøren tredoblede sin omsætning til 18,5 millioner kroner og tjente 5,5 millioner kroner før skat.
Danske firmaer rammes
Den danske CMS-rådgiver Janus Boye mener dog, at flere danske firmaer kommer til at lide under Microsofts dominans.
- Microsoft overtager flere og flere kunder fra danske CMS-firmaer. Og det vil ske mere i 2005, hvor de kommer med ny version af Sharepoint Portal Server, siger han.
Janus Boye anslår Sitecore til at ligge på top tre over danske CMS-leverandører, og han ser skiftet som et tegn på, at CMS-markedet er på vej ind i en ny fase.
- CMS er stadig et slags Wild West. Det er et ungt marked, og det er så småt ved at gå op for folk, at CMS ikke bare er et teknologiprojekt. Men køberne er ikke uddannede til at tænke sådan, mener Janus Boye.
Microsoft sov it timen
Han mener, at Microsoft tidligere har sovet i timen. Det er først nu, at Microsofts CM-produkter er begyndt at være en reel trussel til de danske produkter.
Ifølge ham har Sitecore satset på de tekniske aspekter ved CMS. Måske så meget, at kunderne tror, at CMS bare betyder infrastruktur og ikke tager det ind som en del af strategien.
- Halvfems procent af markedet udvikler CMS selv. Sitecore må repositionere sig, så man får strategien med, mener Janus Boye.