79 lokalbanker er ramt af et alvorligt it-nedbrud i datacentralen SDC, hvor et problem i en central database lammer betjeningen af bankernes kunder.
Nedbruddet betyder, at kunderne ikke kan betjenes via netbankløsningen og kun i begrænset omfang kan serviceres i filialerne.
- Vi arbejder intensivt på at finde årsagen og løse problemet. Vores driftsleverandør IBM henter i øjeblikket ekspertise fra både Frankrig og USA, men jeg kan ikke sige, hvornår systemerne kører igen, siger Erik Jakobsen, der er direktør for SDC Udvikling.
I forbindelse med et serverskift opstod der et teknisk problem i den centrale database DB2, der har sat lokalbankernes netbankløsning ud af drift siden mandag klokken 10.
- Når databasen først er stået af, har bankerne ingen steder at registrere deres informationer, forklarer Erik Jakobsen.
Og bankerne registrerer alt centralt, hvorfor der er meget få informationer at arbejde med i de enkelte bankfilialer.
Hæmmer service
I bankerne tager man nedbruddet stille og roligt og udtrykker tilfredshed med SDC som systemleverandør.
Lån & Spar Banks administrerende direktør, Peter Schou Rasmussen, er ikke rystet af hændelsen og forventer, at SDC snart får styr på driften igen. Men nedbruddet hæmmer bankens betjening.
- Vi kan ikke give den service, vi gerne vil. Vi er i stand til at ekspedere kunderne, men der er ydelser, som vi ikke kan give, siger Peter Schou Rasmussen.
Han betragter problemet som forbipasserende, da han er vant til meget høj driftsstabilitet fra SDC.
Lån & Spar Bank har haft en oppetid på over 99 procent det seneste år, oplyser han.
Peter Schou Rasmussen forventer, at problemet ikke er stort, og skønner at det er relativt kortvarigt.
- Efter min opfattelse leverer SDC nok en af verdens bedste driftssystemer til bankdrift, fremhæver bankchefen.
I ugerne op til jul oplevede både Danske Bank og Nordea it-nedbrud, der afskar kunderne adgang til netbankerne.