TDC Musik vil være den største danske musiktjeneste, koste hvad det vil, og ifølge TDC bliver våbnene en massiv satsning på dansk musik og særlige fordele for telegigantens ADSL-kunder.
Derfor har TDC Musik skiftet den hidtidige musikleverandør OD2 ud med danske Phonofile, der har rettigheder over størstedelen af den danske musik.
Dermed bliver TDC det seneste medlem af en klub, der også rummer konkurrenter som Dansk Supermarked og Payload. De driver alle tjenester, hvor man downloade musik fra Phonofiles enorme bagkatalog.
- Vi har været glade for OD2. men vi savnede et mere dansk fokus. Der har været flere leverandører inde i billedet, og Phonofile virkede stærkest. De leverer infrastrukturen, resten gør vi selv, forklarer Jesper Bjerre fra TDC.
Han er markedsdirektør i TDC Privat, som musiktjenesten hører under. Jesper Bjerre er ikke umiddelbart bange for, at TDC Musik kommer til at ligne konkurrenterne for meget.
- Der er i hvert fald mindst to forskelle. Vi vil have et meget stort fokus på dansk musik, og vi kommer til at have en række nye funktioner, som de andre ikke har. Musik skal være med til at profilere TDC og de ting, man kan bruge bredbånd til, siger han.
Tjenesterne arbejder sammen
Direktør i Phonofile, Jesper Bang-Olsen, er som ventet begejstret for aftalen med TDC Musik. Han mener ikke, at Phonofile skader sin forretning ved at levere til flere konkurrerende firmaer.
- Slutbrugerne er bare interesserede i musikken, og jo flere kanaler, der er, jo mindre risiko for, at kunderne går forgæves, siger han.
Jesper Bang-Olsen anslår, at markedet for lovlig netmusik herhjemme når op på en omsætning på mellem 200-250 millioner kroner inden for de næste tre år. Derfor stikker TDC Musiks planer om markedsdominans ikke ud, hvis man spørger Jesper Bang-Olsen.
- Alle vores kunder har store ambitioner. Vi prøver bare at levere en god vare og lader tjenesterne om at bekrige hinanden. Men i den her opstartsfase er alle i princippet partnere og arbejder sammen for at få etableret markedet for lovlig netmusik, uddyber han.
For besværligt
TDC Musik har haft forsøgsstatus siden 2003, og TDC betegner perioden som en succes, selvom man er gået glip af mange kunder, fordi det har været for besværligt at lære systemet at kende.
I forbindelse med relanceringen kommer der en række ændringer. Det er for eksempel ikke længere muligt at abonnere på musik.
- Det var en succes, når folk først var kommet ind og havde lært systemet at kende. Men der var for mange, der ikke nåede så langt, fordi de havde svært ved at finde ud af abonnementerne. Derfor ville vi gøre det nemmere, siger Jesper Bjerre.
Til gengæld kan man nu betale og downloade med det samme, uden at man skal oprette sig som bruger, og det bliver muligt at bruge musikken på flere platforme.
Ligeglad med konkurrencen
Testperioden er også en af grundene til, at Jesper Bjerre ikke er meget for at rykke ud med nogle tal på, hvordan det går TDC Musik.
- Lovlig musik på nettet er et voksende marked, som vi venter os meget af. Vi betragter sidste år som en investering i fremtiden. Lige nu spiller vi en begrænset rolle. Vi har ikke brugt penge på markedsføring, men på udvikling af det, vi kommer med nu, forklarer Jesper Bjerre.
At TDC er kommet til fadet, efter konkurrenterne for længst har fået aftaler med Phonofile, får ikke Jesper Bjerre til at ligge søvnløs om natten.
- Vi vil være den største og bedste danske musiktjeneste. Så er jeg egentligt ret ligeglad med hvordan det går de andre. Vi skal nok nå det, siger Jesper Bjerre.