Væksten i brugen af billig IP-telefoni vil skabe problemer for alarmcentraler. I visse tilfælde er det umuligt at stadfæste, hvorfra et opkald kommer, og udfordringen vil vokse i takt med, at IP-telefoni kan bruges på farten.
Problemerne ved nødopkald til 112 fremgår af en rapport om IP-telefoni, som IT- og Telestyrelsen om kort tid afleverer til videnskabsminister Helge Sander.
? Ud fra en samfundsmæssig betragtning udgør problemer med alarmopkald den største barriere for udbredelse af IP-telefoni, siger kontorchef Jette Plenge Jakobsen fra IT- og Telestyrelsen.
Langt fra alle
Problemet omfatter dog langt fra alle, der bruger IP-telefoni. Falder hr. Jensen i Rødovre besvimet om i sit hjem lige efter at have trykket 112, kan alarmcentralen finde navn og adresse ud fra telefonnummeret.
Og IP-telefonifirmaerne skal sikre, at alarmopkaldet dirigeres direkte til det pågældende områdes alarmcentral.
Erhvervslivet dobbeltdækker Virksomheder og organisationer, der bruges IP-telefoni internt mellem geografisk adskilte lokationer, risikerer, at brandbilen sendes til hovedkontoret, selv om 112-opkaldet kommer fra datterselskabet. Ifølge teleanalytiker Benjamin Salamon fra Netplan anbefaler man derfor virksomheder en dobbeltdækning. Enten beholder man en enkel lokal linie kun til 112, eller også skal 112-opkaldet ske fra en mobiltelefon. |
? Det er nomadisk brug af IP-telefoni, der er problemet, siger Kontorchef Jette Plenge Jakobsen.
Wi-Fi øger problemet
Problemet øges i takt med, at mobiltelefoner også får indbygget mulighed for pr. automatik at koble sig trådløst på internettet via lokalnet (Wi-Fi) og dermed på billig telefoni.
Endnu udgør IP-telefoni ikke et problem for hverken Københavns Brandvæsen eller hos Århus Politi, der er de pågældende lokalområders 112-opkald ? såfremt altså personen, der ringer op, ikke har mistet mælet.
? Vi spørger altid, hvor selve hændelsen foregår, siger vagtcentral Kim Jakobsen, Københavns Brandvæsen.
Problemet eksisterer også i dag for mobiltelefoni, men her er alarmcentralerne lovet en lokaliseringstjeneste om et år.
Kort om IP-telefoni IP-telefoni kaldes også VOIP ? Voice over IP. Begrebet dækker, at telefonsamtalen transporteres over nettet styret af samme protokol, som styrer datatransmission på internettet (Internet Protocol). IP-telefoni sker via bredbåndsforbindelser, hvad enten det er boligforeningens tv-kabel, virksomhedens lokalnet eller telefonselskabets ADSL-forbindelse, hvor kobberet bærer trafikken. IP-telefoni bruges også som betegnelsen for samtaler formidlet fra en pc med ?headset? til en anden pc via internettet. |
Men ringer hr. Jensen op til 112 via en populær global tjeneste som Skype lades alarmcentralen helt i stikken. Skype tilbyder først og fremmest IP-telefoni fra pc til pc, men også fra pc til almindelige telefoner.
Selskabets informationsafdeling oplyser til Computerworld, at man arbejder sammen med brancheorganisationen om at løse lokaliseringsproblemet.
Også de europæiske telemyndigheder har udfordringen på dagsordenen.
? Vi drøfter det blandt andet i European Regulators Group, oplyser direktøren for IT- og Telestyrelsen, Jørgen Abild Andersen, der er formand for gruppen.
På ét punkt vil IP-telefoni-kunder dog altid være dårligere stillet end fastnet-kunder. Går strømmen, er IP-telefonen død.
Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld