IP-telefoni bliver problem for 112-opkald

Lokalisering af, hvorfra alarmopkald sker, bliver vanskeligere. Værst er det med IP-telefoni på farten, hvor den voksende brug af billig IP-telefoni kommer til at skabe problemer for alarmcentralerne.

Væksten i brugen af billig IP-telefoni vil skabe problemer for alarmcentraler. I visse tilfælde er det umuligt at stadfæste, hvorfra et opkald kommer, og udfordringen vil vokse i takt med, at IP-telefoni kan bruges på farten.

Problemerne ved nødopkald til 112 fremgår af en rapport om IP-telefoni, som IT- og Telestyrelsen om kort tid afleverer til videnskabsminister Helge Sander.

? Ud fra en samfundsmæssig betragtning udgør problemer med alarmopkald den største barriere for udbredelse af IP-telefoni, siger kontorchef Jette Plenge Jakobsen fra IT- og Telestyrelsen.

Langt fra alle

Problemet omfatter dog langt fra alle, der bruger IP-telefoni. Falder hr. Jensen i Rødovre besvimet om i sit hjem lige efter at have trykket 112, kan alarmcentralen finde navn og adresse ud fra telefonnummeret.

Og IP-telefonifirmaerne skal sikre, at alarmopkaldet dirigeres direkte til det pågældende områdes alarmcentral.

Erhvervslivet dobbeltdækker
Virksomheder og organisationer, der bruges IP-telefoni internt mellem geografisk adskilte lokationer, risikerer, at brandbilen sendes til hovedkontoret, selv om 112-opkaldet kommer fra datterselskabet. Ifølge teleanalytiker Benjamin Salamon fra Netplan anbefaler man derfor virksomheder en dobbeltdækning. Enten beholder man en enkel lokal linie kun til 112, eller også skal 112-opkaldet ske fra en mobiltelefon.
Hr. Jensen kan imidlertid også tage sin IP-adapter (muliggør IP-telefoni fra almindelig telefon) med til sin bror i Viborg eller til hotelværelset i Berlin. Men trykker han 112 derfra, sendes ambulancen til Rødovre-adressen.

? Det er nomadisk brug af IP-telefoni, der er problemet, siger Kontorchef Jette Plenge Jakobsen.

Wi-Fi øger problemet

Problemet øges i takt med, at mobiltelefoner også får indbygget mulighed for pr. automatik at koble sig trådløst på internettet via lokalnet (Wi-Fi) og dermed på billig telefoni.

Endnu udgør IP-telefoni ikke et problem for hverken Københavns Brandvæsen eller hos Århus Politi, der er de pågældende lokalområders 112-opkald ? såfremt altså personen, der ringer op, ikke har mistet mælet.

? Vi spørger altid, hvor selve hændelsen foregår, siger vagtcentral Kim Jakobsen, Københavns Brandvæsen.

Problemet eksisterer også i dag for mobiltelefoni, men her er alarmcentralerne lovet en lokaliseringstjeneste om et år.

Kort om IP-telefoni
IP-telefoni kaldes også VOIP ? Voice over IP. Begrebet dækker, at telefonsamtalen transporteres over nettet styret af samme protokol, som styrer datatransmission på internettet (Internet Protocol).
IP-telefoni sker via bredbåndsforbindelser, hvad enten det er boligforeningens tv-kabel, virksomhedens lokalnet eller telefonselskabets ADSL-forbindelse, hvor kobberet bærer trafikken. IP-telefoni bruges også som betegnelsen for samtaler formidlet fra en pc med ?headset? til en anden pc via internettet.
Globale tjenester
Men ringer hr. Jensen op til 112 via en populær global tjeneste som Skype lades alarmcentralen helt i stikken. Skype tilbyder først og fremmest IP-telefoni fra pc til pc, men også fra pc til almindelige telefoner.

Selskabets informationsafdeling oplyser til Computerworld, at man arbejder sammen med brancheorganisationen om at løse lokaliseringsproblemet.

Også de europæiske telemyndigheder har udfordringen på dagsordenen.

? Vi drøfter det blandt andet i European Regulators Group, oplyser direktøren for IT- og Telestyrelsen, Jørgen Abild Andersen, der er formand for gruppen.

På ét punkt vil IP-telefoni-kunder dog altid være dårligere stillet end fastnet-kunder. Går strømmen, er IP-telefonen død.

Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere