Danske virksomheder for svage til CRM

Danske virksomheder er ikke dygtige nok til at anvende it-systemer til kundestyring, CRM, sammenlignet med virksomheder i resten af Europa. Udnyttelsen begrænses alt for ofte til salg og markedsføring, mens de strategiske anvendelsesmuligheder overses.

Udbyttet af danske virksomheders systemer til kundestyring, CRM, er småt i europæisk sammenligning, da virksomhederne i Danmark ikke bruger CRM som et strategisk redskab.

Det konkluderer en interview-undersøgelse, som IBM's internationale researchafdeling har foretaget.

- Alt for mange danske virksomheder ser for snævert på CRM-begrebet. Vi er ikke gode nok til at udnytte CRM-systemerne til at understøtte alle kundeorienterede forretningsprocesser på tværs af virksomheden, siger Henrik Bodskov, som er leder af IBM's CRM-specialister i Norden.

Ifølge undersøgelsen har de danske virksomheder udelukkende set CRM som et redskab til støtte for salg og markedsføring.

Kun halvt så mange CRM-projekter i Danmark omfatter hele virksomheden sammenlignet med resten af Europa.

- Udbredelsen af CRM-systemer er stadig relativ beskeden herhjemme, så tallene kan afspejle at markedet endnu ikke er modnet, samt at vi har en forholdsvis stor andel af små og mellemstore virksomheder, siger Poul Skouboe, der er konsulent hos Rambøll Management.

Bedst i Norden

Rambøll konkluderede i sin e-business Nordic 2004-rapport i oktober, at Danmark er længst fremme i Norden med at bruge CRM. Fokus i den undersøgelse var dog mere på udbredelsen end anvendelsen, som IBM har sat luppen over.

CRM-software har hidtil ligget i et prisleje, som har afskåret en del af de mindre danske virksomheder i at bruge det, men Rambøll Management vurderer, at et skifte er på vej.

- Der er ret mange virksomheder, som mener at de vil benytte CRM inden for den nærmeste fremtid, siger Poul Skouboe.

Færre tilfredse

IBM-undersøgelsen viser dog, at de danske virksomheder er mindre tilfredse med deres CRM-systemer. Kun 15 procent af danske virksomheder, som allerede anvender CRM, anser deres CRM-projekter for vellykkede sammenlignet med 32 procent i det øvrige Europa. De danske virksomheder prioriterer også CRM anderledes.

Hvor europæiske virksomheder i gennemsnit prioriterer kendskab til kunden og kundeservice højest er omkostningsbesparelser det væsentligste for de danske virksomheder, påpeger undersøgelsen.

Endelig mener undersøgelsens forfattere, at CRM-initiativer, der er forankret i virksomhedens øverste ledelse og implementeret bredt i virksomheden, har 25 til 50 procent større chance for at blive en succes.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere