De første 200.000 eksemplarer af den nye bærbare Playstation fra Sony, der kom på markedet i Japan i går, blev allerede udsolgt indenfor et par timer, skriver Financial Times.
PSP, Playstation Portable, er ifølge de første anmeldelser en lækker lille sag, der er pakket med alskens godter, som for eksempel de nyeste grafikteknologier og musik- og filmafspiller ? der i parentes bemærket er afhængig af Sony's egne memorysticks.
Spørgsmålet er bare, om Sony har proppet for mange godter i posen.
Taber en tusse per apparat
Flere analytikere gætter på, at Sony taber omtrent 1.000 kroner hver gang, der ryger en PSP over disken. Det betyder, at profitten bliver nødt til at komme fra spilsalget.
Men der er dog langt til det salg, som ærkerivalen Nintendo kunne prale med, da firmaet lancerede sin bærbare spillekonsol. Nintendo DS, tidligere på måneden.
Der røg en million enheder ned fra hylderne i løbet af den første uge. Sony satser foreløbigt på at sælge en halv million inden udgangen af måneden af sin maskine, der ligesom rivalen koster omkring 1.000 kroner på det japanske marked.
Sony skabte PSP'en for at kæmpe sig tilbage til en mere respektabel markedsandel på spillemarkedet efter at have oplevet faldende profit gennem de seneste år.
Det japanske spillemarked toppede foreløbigt i 1997, og Nintendo satser derfor på at få udvidet markedet frem for at 'kannibalisere' på de kunder der allerede bruger firmaets primære spillemaskine, Game Boy Advance.