Venturemillioner bag dansk antivirus-succes

Turbovæksten fortsætter for det danske sikkerhedsfirma Bullguard, hvis software er downloadet mere end 20 millioner gange. Bullguard har nu mere end 40 ansatte. Stifteren peger på 15 millioner kroner i venturekapital som en stor del af årsagen.

Sikkerhedsfirmaet Bullguard med base i København har i al stilhed arbejdet sig frem som en mellemstor spiller i en branche, hvor konkurrencen ellers er benhård.

Selskabet skaffede allerede sidste år omkring 15 millioner kroner i venturekapital fra den fremsynede venture kapital-gruppe Draper Fisher Jurvetson, der er mest kendt for sine succesrige investeringer i Overture og Hotmail.

Pengene er blandt andet gået til at købe rettighederne til den teknologi, Bullguard bruger i selskabets software.

Kvalitetsstempel

Investeringen har samtidig været et kvalitetsstempel for Bullguard, hvis software er blevet hentet mere end 20 millioner gange over nettet og samtidig er distribueret i stort antal i fysisk form.

- Vi kan se, at det er meget smart at være associeret med en af verdens mest succesfulde venturefonde, og det har været en meget vigtig del af at kunne ekspandere så hurtigt, som vi har gjort, siger direktør og medstifter Morten Lund.

Ifølge ham har Bullguard formået at finde et hul i markedet med selskabets sikkerhedssoftware, der er en enkel kombination af antivirus, firewall og onlinebackup.

Morten Lund tilskriver også succesen, at Bullguard udelukkende fokuserer på forbrugermarkedet, hvor tingene helst skal være så simple og gennemskuelige som muligt.

Senest har Bullguard indgået en aftale med den store britiske avis Sunday Times, som i slutningen af november sendte sikkerhedssoftwaren ud til samtlige læsere på en månedlig cd.

Bullguard kan hentes fra nettet og gratis prøves i to måneder, hvorefter det koster 49 dollars - omkring 275 kroner - for et års abonnement og 100 megabyte plads til onlinebackup.

Morten Lund ønsker ikke at oplyse, hvor mange kunder Bullguard har, men fortæller, at der er i hvert fald er nogle procent af alle downloads, som også konverteres til kunder.

- Vi har vækstrater på 15 til 20 procent hver måned, så vi har en supergod forretning, og så produktudvikler vi meget kraftigt. Vi er nu kommet med en version 5, som kan alle de ting, vi gerne vil stå inde for, siger han.

Fysisk distribution

Tanken var fra begyndelsen, at Morten Lund og medstifter Theis Søndergaard skulle være de eneste fastansatte, mens resten skulle outsources.

Med mere end 40 ansatte, en udviklingsafdeling i Rumænien og salgskontorer i England, Skandinavien og USA har tingene dog udviklet sig anderledes.

Det har også betydet, at Bullguard har indgået en række aftaler med traditionelle it-distributører, som sørger for at sælge Bullguard i fysisk form. Produktet kan eksempelvis købes i 45 danske butikker.

- Markedet begynder at blive meget stort i den fysiske del. Jeg er født online, så jeg havde ikke set det komme. Jeg havde heller ikke forestillet mig, at vi kunne sælge ind til verdens største pc-producenter, men det er ikke altid, man tænker stort nok, siger han.

Også produktmæssigt udvikler Bullguard sig, og Morten Lund fortæller, at anti-spam og anti-spyware er nogle af de funktioner, som selskabet overvejer at udvide med.

Viral marketing

Investeringen sidste december fra Draper Fisher Jurvetsons internationale selskab Eplanet Ventures var ikke helt tilfældig.

Venturekapital-firmaet satser på små firmaer med stort markedspotentiale og har specielt fokus på såkaldt viral marketing, hvor man forsøger at få brugerne af et produkt til selv at sprede budskabet videre.

Det havde Bullguard stor succes med tidligere i år, da titusindvis af internetbrugere hver dag så en grovkornet reklamefilm, som omtalte Bullguards produkt og var produceret af det københavnske firma Goviral.

Skype og Bullguard

Venturekapitalfirmaet Draper Fisher Jurvetson stod tidligere i år også bag et stort kapitalindskud i den halvdanske telefonitjeneste Skype, og det er bare et af flere bindeled mellem Bullguard og Skype.

Morten Lund var således en af de tidlige investorer i Skype, mens Skype-stifter Janus Friis var med til at stifte Bullguard, som i dag også får en omtale på Skypes hjemmeside.

Opbygningen af Bullguard med administration i Danmark og udvikling i Rumænien minder samtidig meget om Skypes tilgang, hvor udviklingen ligger i Estland, mens ledelsen sidder i England.

Trods kapitalindskuddet fra Draper Fisher Jurvetson sidder Morten Lund og de andre stiftere stadig på aktiemajoriteten i Bullguard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere