Selskabet inden for betalinger Flatplay anklager Nets for at forhindre kundeskifter til konkurrenterne ved at gøre det besværligt at opsige betalingsaftaler, skriver Børsen.
"Metoderne fra Nets’ sælgere er både systematisk og vildledende, og det virker, som om de er blevet instrueret. De finder på nye ting uge for uge, og det virker, som om det er noget, der er talt om på et morgenmøde," siger Sander Janca-Jensen, der er medstifter og topchef i Flatpay til mediet.
Flatplay mener, at butikker, der vil opsige deres aftale med Nets ikke kan sende opsigelsen ved mail, men kun kan ringe. Derudover risikere kunderne ”bøder”, hvis de trækker sig fra en aftale før tid, og Nets beskyldes for at give bonusser til ansatte, der forhindrer kundeskift.
Nets meddeler, at man har skiftet praksis, men oplyser til Børsen, at det er standardpraksis med et gebyr på 2.000 kroner for opsigelse af aftaler uden for fristen.
"Det er korrekt, at vi har fjernet en dedikeret e-mailadresse til opsigelser. Vi foretrækker i stedet at håndtere det via telefonen, da dette både er mere effektivt og i vores øjne giver en bedre kundedialog. Vi bestræber os på at betjene kunderne hurtigt og effektivt," svarer Nets i en mail til mediet.