Go'morgen venner.
Det er i dag onsdag 12. oktober, og her har du Computerworlds morgen-briefing.
Igen i dag er det den altid morgenfriske Jacob Wittorff, som her under den begyndende energikrise forsøger at holde varmen ved at lade tastaturtasterne klapre om kap med tænderne fra tidlig morgen til sen aften.
Dagens først historie handler om den finsk-stiftede udbringningstjeneste, der under coronapandemien var populære hos mange af landets restauratører. Men nu finder flere og flere ud af, at de muligvis er blevet for afhængige tjenesten.
Utilfredshed med Wolt ulmer hos danske restauranter
Der breder i øjeblikket en utilfredshed med udbringningstjenesten Wolt hos de danske restauranter, skriver erhvervsmediet Finans.
Ifølge mediet advarer brancheforeningen for Danske Restauranter og Caféer (DRC) om, at Wolt risikerer at miste sit kundegrundlag i restaurationsbranchen.
“Der ulmer en bred utilfredshed med Wolt. Om den direkte protest breder sig, har jeg ikke kendskab til. Men utilfredsheden er også at spore i København. Det kan jo være, Wolt vågner og lytter til sit forretningsgrundlag og stopper med at save den gren, man sidder på, over,” siger Torben E. Hoffmann Rosenstock, direktør for DRC, til Finans
Senest har 46 restauranter i Aalborg valgt at boykotte Wolt i protest mod selskabets høje provision. Men på trods af kritikken oplyser Wolt til Finans, at tjenesten som udgangspunkt ikke har planer om at sænke sin provision.
Dustins topchef træder tilbage
Den svenske hardware-forhandler, der blandt andet er kendt for at stå bag det lettere akavede slogan “it & chill,” foretager nu en udskiftning på topchef-posten.
Selskabet meddeler således, at Thomas Ekman stopper som administrerende direktør for koncernen til næste år.
Dudstin oplyser, at han bliver på posten i sin opsigelsesperiode de kommende seks måneder eller indtil, at en ny topchef er blevet fundet.
“Jeg er meget stolt af, hvad vi som virksomhed har opnået sammen de seneste år. Vi er vokset stærkt, både organisk og gennem opkøb, og gjort indtog på nye markeder, der har givet os en tydeligere og stærkere europæisk position. Dustin har et stærkt ledelsesteam og dedikerede medarbejdere med højt engagement,, siger Thomas Ekman ifølge pressemeddelelsen.
Eksperter advarer: Valgkampe på sociale medier kan skade demokratiet
Valgkampene bliver mere digitale, og det kan udgøre et problem for demokratiet, lyder det fra flere eksperter i Jyllands-Posten.
Eksempelvis peger Jakob Lina Jensen, der er lektor på Aarhus Universitet og forsker i sociale medier, på, at valgkamp på sociale medier gavner partier og kandidater som har store budgetter, der kan investeres i øget eksponering og mere målrettede annoncer.
“Det har altid været en fordel at være et stort parti, men udviklingen på de sociale medier har gjort det endnu sværere for de mindre partier at nå lige så bredt ud. På sociale medier kan man accelerere meget hurtigere, end hvis man hænger valgplakater op, og det kan skabe ulighed. På Facebook er der ikke noget, der hedder frivilligt arbejde,” siger han til Jyllands-Posten
Kasper Møller Hansen, valgforsker og professor i statskundskab ved Københavns Universitet, vurderer også, at der er en risiko for at annoncering på sociale medier tager overhånd. Han påpeger, at mens der er en naturlig grænse for, hvor mange valgplakater der kan hænges op, så eksisterer der ikke en lignende grænse for annoncering på sociale medier.
Konservativ politiker gør sin valgplakater talende med AR-filter
Apropos digitale valgkampe.
Den konservative folketingskandidat Anders Havelund Krøyer er en af de kandidater, der i øjeblikket forsøger sig med nye digitale metoder.
Han har i samarbejde med it-firmaet Hololink lanceret en talende valgplakat, der vækkes til live med din mobiltelefon. Det kræver blot, at du først aflæser en QR-kode og bagefter retter din telefons kamera mod plakaten, hvis du ser den i gadebilledet.
Anders Havelund Krøyer, der til dagligt er direktør og parter i selskabet AR Comply, CopenX og tech-mediet TechSavy, erkender dog, at teknologien stadigvæk ikke virker helt perfekt.
“ Jeg tror, at det var Jesper Buch som sagde noget om, at man skal lancere selvom man ikke er helt klar. Launch crap, but launch. Vores løsning er ikke dårlig, men langt fra perfekt. Find en plakat på Frederiksberg, København, Tårnby og Dragør,” skriver han på LinkedIn.
Kaseya køber automatiserings-selskab
It-virksomheden Kaseya har opkøbt selskabet ConnectedBooster, der udvikler automaseringen inden for bogerholderi og betalingsløsning.
Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
“Hvert Kaseya-opkøb har til formål at gøre livet nemmere for vores MSP’er (managed service providers, red). Ved at integrere ConnectBooster fuldt ud med vores It Complete-platform er vi i stand til at frigøre tid, som MSP’er kan bruge på forretningsudvikling og vækst, så de kan blive mere produktive og profitable,” siger Fred Voccola, topchef for Kaseya ifølge pressemeddelelsen
I dag for 35 år siden: Steve Jobs introducerer Next-computeren
Blot tre år efter, at Steve Jobs blev fyret fra Apple var han den 12 oktober 1987 klar til at præsentere den første computer fra sit nye selskab, Next.
Nexts computere var relativt dyre og henvendte sig først og fremmest til forsknings- og uddannelsesinstitutioner.
Det lykkedes dog aldrig for Next at få succes og i 1997 blev selskabet solgt til Apple, som Steve Jobs blev ny topchef for, mens Nexts styresystem, NextStep, endte med at komme til at danne grundlaget Apples styresystem Mac OS X.