Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Telekommunikationsoperatører i Danmark, i hele Norden og globalt oplever et større pres end nogensinde før om at generere nye indtægtskilder og tjene penge på deres netværksaktiver.
Med stigende efterspørgsel efter datarige tjenester i realtid har teleselskaberne været nødt til at investere i opgradering af deres netværk, både i kernen og i stigende grad "at the edge", samtidig med at deres traditionelle indtægtsstrømme svækkes takket være OTT'ernes dominans inden for besked-, stemme- og konferenceapplikationer.
Men nu stammer konkurrencen ikke kun fra OTT'er.
Hyperscalers – AWS, Google Cloud og Microsoft – har også globale netværksbackbones, der rent hypotetisk kan gøre dem i stand til at levere opkoblingstjenester, der vil placere dem i direkte konkurrence med traditionelle teleselskaber.
Men – vigtigst af alt – er det vores opfattelse, at fremtiden vil byde på forbedrede kommercielle relationer frem for krig på markedet.
I praksis vil teleselskabernes position som de primære udbydere af opkobling næppe ændre sig i nærmeste fremtid.
Alligevel er netværksverdenen i forandring, og operatørerne skal finde en måde at levere mere værdi på, udover den grundlæggende opkobling, og begynde at generere nye indtægter.
Fremkomsten af selvstændigt 5G (SA) – som introducerer en ny 5G-kerne – er også et tegn på det første komplette skift i telekommunikation frem mod cloudbaserede netværk.
Dette nye 5G-netværk er softwarecentreret og designet til at blive drevet i både offentlige og private clouds.
5G-nettenes teknologiske industristandarder kræver, at disse netværk kan være "åbne" i arkitekturen – hvilket gør det muligt for kommunikationstjenesteudbydere at tilbyde deres virksomhedskunder "Network as a Service" (NaaS) og private virksomhedsnetværk (PEN).
Disse virksomheder vil kunne skabe deres egne oplevelser på 5G-netværkene og tjene penge på disse unikke oplevelser, så de selv kan designe og styre dem.
Så hvordan åbner teleselskaberne deres netværk for virksomheds- og OTT-tjenester? Og, vigtigst af alt, hvordan kan de tjene penge på disse tredjepartsrelationer for at skabe vækst?
Her ligger løsningen i, hvor nemt teleselskaberne kan integrere tredjeparter i deres netværk. Med 4G-net skulle teleselskaberne garantere høj skalerbarhed, før de åbnede deres netværk for andre.
Til gengæld var det både dyrt og gik langsomt med at opnå den nødvendige masse, hvilket afskar teleselskaberne fra muligheder med mindre virksomheder og dermed fra at være en platform til innovation.
Takket være 5G’s cloudbaserede arkitektur er barrieren for opsætning meget lavere.
Når man opbygger en ny tjeneste med mikroservice, betyder det, at der kan lanceres et "minimum viable product" (MVP), som kan opskaleres til en brøkdel af den omkostning og indsats, der var forbundet med den traditionelle udrulning af nye tredjepartstjenester på 4G.
Denne indbyrdes kompatibilitet og skalerbarhed i forbindelse med cloudbaserede 5G-tjenester vil gøre det muligt for teleselskaberne at åbne for nye indtægtskilder. Centralt i alt dette er forretningsstøttesystemet (BSS).
5G introducerer en række nye funktioner og netværksattributter, som kan afdækkes og administreres via BSS.
Denne pakke af netværksfunktioner som f.eks. politik, konvergerende opladning i realtid og servicekataloger bygger bro mellem 5G-forretnings- og it-funktioner og analyser inden for 5G-netværket, hvilket gør det meget nemmere at "åbne" og derefter tjene penge på netværket.
Netværks- og it-teams vil være nødt til at arbejde ihærdigt, da politik og debitering bliver tæt integreret med centrale netværksfunktioner, hvor 5G kan gøre det muligt at placere politikken i hjertet af 5G-indtægtsgenereringen.
Det gør det muligt for teleselskaberne at tilpasse netværket til individuelle tjenester, hvilket åbner for forskellige netværkskarakteristika, som ultralav latenstid, høj båndbredde og brugsscenarier til opsplitning af netværk til forskellige priser, debiteringsregler og serviceaftaler.
Netværkseksponeringsfunktionen (NEF) vil være nøglen til at realisere 5G’s værdi.
NEF muliggør sikker, udviklervenlig adgang til udsatte netværkstjenester. Via NEF og dets åbne API'er kan teleoperatører åbne netværk for tredjeparter til at generere indtægtsmuligheder.
Netværksdata- og analysefunktionen (NWDAF) – en ny 5G-funktion – introducerer et højere niveau af intelligens og gør netværkene smartere gennem datastyring og analyse i realtid.
Med denne nye dybdegående indsigt kan teleoperatører åbne for yderligere muligheder for at tjene penge og komme med et forslag, der er baseret på servicekvalitet (QoS) som en realitet.
Men spørgsmålet er, hvem der skal udrulle disse nye tjenester, og hvordan det skal gøres.
I første omgang forestiller jeg mig, at det vil være via private netværk, der leveres til virksomheder af teleselskaber med opkoblingskapacitet som mersalg.
enere vil edge blive inkluderet for at gøre netværk nærværende for IOT-enheder.
Jeg tror, at en af de vigtigste tendenser i 2023 og fremefter vil være private virksomhedsnetværk (PEN) – som sælges til virksomhederne via teleselskaberne eller via virksomhedens SI'er.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.