Det var angiveligt et par fra Vietnam, der "for sjov" angreb og slettede en stor mængde data hos Intercontinental Hotels Group (IHG) sidste uge.
De to hackere har selv fortalt britiske BBC, at de udførte det ødelæggende angreb mod hotelkæden med over 6.000 hoteller på verdensplan.
Parret erkender nu overfor BBC, at de angreb kæden med et ransomware-angreb, hvorefter IHG nægtede at betale en løsesum for dekrypteringsnøglen. Da dette ikke lykkedes valgte de i stedet at slette store mængder data i frustration.
De skulle angiveligt have fået adgang til hotelkædens systemer med at have gættet et svagt kodeord, Qwerty1234, fremgår det.
En ekspert fortæller til mediet, at denne sag understreger hvor hævngerrige de it-kriminelle kan være.
Cybersikkerhedsekspert ved Forescout, Rik Ferguson, fortæller, at selvom hotelkædens it-afdeling i begyndelsen fandt en måde at afværge angrebet, så var de efterfølgende i stand til at finde en måde at udøve skade på.
"At hackerne ændrer taktik ser ud til at fødes ud af en hævngerrig frustration. De kunne ikke få penge ud af dem, så langer de ud i stedet og det understreger det faktum, at vi ikke taler om professionelle cyberkriminelle her," fortæller Rik Ferguson.
IHG står blandt andet bag det store luksushotel Crowne Plaza i København.
Intercontinental driver de mange tusinde hoteller i hele verden i form af 17 forskellige hotelkæder. Blandt andet Holiday Inn, Crowne Plaza og Regent.
Angrebet påvirkede systemerne sådan, at gæster ikke kunne booke eller tjekke ind.
I starten lød det fra kæden, at der var tale om en systemfejl. Først et døgn efter erkendte selskabet, at der var tale om et ransomware-angreb.