Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Lyt, oh lyt, til min sørgmuntre beretning om to it-systemer på samme (offentlige) område. Jeg postulerer følgende:
1. Ingen af de "forretnings"- og it-folk, der har været involveret, har selv prøvet at være kunde i Gældsstyrelsen.
2. Ingen af dem, der har "designet" deres kontakt- og supportsystemer, har prøvet selv at ringe til Gældsstyrelsen og lytte til vente-"melodien".
3. Ingen af de involverede i hverken Gældsstyrelsen eller i diverse it-bikse, giver en hujende fis med hensyn til, hvordan systemet virker for "kunderne."
4. Ingen af de involverede i hverken Gældsstyrelsen eller i diverse Netcompany-bikse har talt med én eneste "kunde" eller én eneste af de sagsbehandlere i Ringkjøbing, der taler med kunderne.
Ready?
April 2021:
- Gældsstyrelsen, det er Preben. Hvad kan jeg hjælpe med?
- Jeg vil gerne give jer nogle penge .
- Preben: Det lyder da dejligt! Hvor mange havde du tænkt dig?
- Jeg og min hustru er blevet enige om, at vi kan smide 2.000 kroner om måneden til jer.
- Preben: Meget fint. Nu skal jeg liiige se, hvad vi har på dig... Ja, du har jo gæld i begge systemer.
- Begge systemer?!
- Preben: Ja, vi har desværre to forskellige systemer, og du har gæld i begge to.
- OK, hvad gør jeg så?
- Preben: Jeg vil råde dig til at betale af i DMI-systemet først. Når du så har betalt det ned kan du begynde at betale af i PMSR-systemet. Det kan betale sig for dig.
- OK, så gør jeg det! Tak! Og hvad sker der, hvis der sker ændringer i min indkomst?
- Preben: Eftersom 2.000 er højere end din såkaldte betalingsevne, som nok er cirka 800 kr om måneden, så vil vi ikke "komme efter dig", hvis du for eksempel kommer til at tjene lidt mere. Så du kan regne med denne aftale.
- Det var da dejligt. Tusind tak.
- Preben: Jeg sender dig de nødvendige oplysninger, så du kan oprette en fast overførsel via BetalingsService i din bank.
- Tak.
August 2022:
(Modtager besked i e-Boks. Overskrift: "DU HAR STADIG GÆLD TIL OS" og en tekst om, at Gældsstyrelsen vil lønindeholde cirka 34.000 kroner ved min næste lønudbetaling, hvilket er faretruende tæt på min bruttoløn. Checker aftalen om fast overførsel af 2.000 kroner. Den er stoppet uden begrundelse eller beskeder i e-Boks to måneder tidligere).
Ringer prompte til Gældsstyrelsen klokken 09:00 næste dag...
- Gældsstyrelsen, det er Jørgen.
- God morgen. Jeg er lidt panikslagen ovenpå den besked jeg lige har fået fra jer.... -Hvad sker der?
- Jørgen: Lad mig lige se engang. Nåhh, ja, det kan jeg godt se. Ved du hvad, du skal nærmest betragte det som en slags kontooversigt.
- En kontooversigt?! Jamen, I skriver, at I vil trække 34.000 her til den første.
- Jørgen: Jaja, det gør vi ikke. Det er noget med, at det nye system er ved at blive kørt ind....
- Nå, men jeg vil fortsat gerne betale 2.000 af på min gæld hver måned. Det er stoppet af én eller anden grund for et par måneder siden, har jeg lige opdaget, da jeg checkede.
- Jørgen: OK, så sender jeg dig en betalingslinje. Men jeg vil råde dig til først at betale af på din gæld i det andet system.
- Det andet system?
- Jørgen: Ja, vi har DMI-systemet og PMSR-systemet. Du har hidtil betalt af på gælden i DMI-systemet.
- Ja, det rådede Preben mig til sidste år...
- Jørgen: Ja, men nu får vi jo snart det nye system sat i drift, og det ignorer de aftaler, der er i DMI-systemet. Så du må også huske at afbryde den betaling, hvis vi pludselig skriver til dig, at vi vil lave lønindeholdelse.
- Men I forsikrede mig sidste år om, at når man har en sådan aftale kommer der ikke nogen overraskelser!
- Jørgen: Ja, men nu er det jo et nyt system til inddrivelse i PMSR, og det kan ikke se aftalerne i DMI-systemet. Så det er nok bedst, at du laver en aftale for din gæld i PMSR først.
- Ok så, det er en aftale. Hvad gør jeg?
- Jørgen: Jeg sender dig en betalingslinie....
Dagen efter:
- Gældsstyrelsen, det er Mortensen. Hvad kan jeg hjælpe med?
- Goddag. Jeg vil gerne give jer en masse penge.
- Mortensen: Du vil have en afdragsordning?
- Hvad er en afdragsordning i jeres sprogbrug?
- Mortensen: Det betyder, at du betaler et fast beløb til os hver måned.
- Ja tak! Det vil jeg gerne.
- Mortensen: Så stiller jeg dig lige om...
- Vent! Stop! Jeg har lige ventet i ret lang tid, og jeg har jo netop ringet til det særlige nummer, som I skriver, at man skal ringe til, hvis man vil lave en afdragsordning....
- Mortensen: Ja, men det er dem på etagen ovenover, der tager sig af dét.
- Hvad laver I så?
- Mortensen: Ja, vi sidder jo sådan og lige vurderer det først, før vi sender folk videre... jeg kan se, at der kun er cirka tre minutters ventetid.
(Venter i 32 minutter)
- Jytte!
- Øh, Goddag, jeg hedder Mogens. Jeg vil gerne give jer 2.000 kroner hver måned for at afdrage på min gæld til det offentlige.
- Jytte: Det var da dejligt. Jeg sender dig en betalingslinje, som du kan bruge til at indbetale pengene på.
- Men sådan én har jeg allerede fået fra Jørgen - og en betalingslinje kan jeg ikke gøre til en fast, månedlig overførsel, vel?
- Jytte: Nej, det kan man desværre ikke.
- Men jeg vil gerne lave en fast afdragsordning med jer på 2.000 kroner om måneden.
- Jytte: Det kan vi desværre ikke i vores system.
- Men det har I da kunnet før?
- Jytte: Ja, men der kom nogle nye retningslinjer for en måned siden.
- Hvad betyder det?
- Jytte: Det betyder, at vi kun kan lave en afdragsordning på din såkaldte betalingsevne.
- Hvad er min betalingsevne?
- Jytte: Det er et beløb vi beregner i systemet.
- OK, det må du gerne gøre, så.
- Jytte: Det kan jeg desværre først, når jeg har to måneders lønsedler efter hinanden, og du har kun haft dit job i en måned.
- Jo, men før det havde jeg et andet job med samme løn, så kan du ikke bruge det til at få lavet beregningen?
- Jytte: Nej, det kan vi desværre ikke i systemet.
- OK, men jeg mener at vide, at min betalingsevne i forhold til min løn vil blive beregnet af systemet til at være cirka 800 kroner, men jeg vil gerne betale 2.000. Hvordan gør jeg det?
- Jytte: Det må vi desværre ikke. Vi må kun lave afdragsordninger på din betalingsevne. Hvis du vil indbetale mere må du bruge en betalingslinje manuelt hver måned.
- Så der er ingen måde for mig at indbetale 2.000 kroner om måneden fast til jer på?
- Jytte: Nej, desværre ikke.
- Der er lige én ting til: Den "melodi" man lytter til, mens man venter (i dette tilfælde i over 25 minutter)... har I selv prøvet at lytte til den?
- Jytte: Nej, men du er ikke den første, der klager over den.
- Med min militære baggrund ville jeg foreslå, at I brugte den til nogle helt andre ting...
- Jytte: Til tortur!
- Ja! Glem Metallica. Prøv Gældsstyrelsens ventelyd. Alle vil før eller siden bryde sammen og sige alt.
- Jytte: Det bliver næste step.
- God weekend.
PS: Jeg ville elske en podcast- eller tv-serie, hvor en topboss i hver episode tvinges til at ringe til hans egen biks. Eller til at finde kontaktoplysningerne til hans egen biks/styrelse.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.