For nylig annoncerede Zoom, at brugerne fremover kan tale på tværs af kommunikationsplatformene Teams og Zoom.
En Zoom-bruger vil altså kunne holde et online møde med en person, der bruger Teams – og omvendt.
Det er en del af Zoom strategi om at vinde på et åbent marked for kommunikationsplatforme, fortæller Ole Mygind, der er salgschef for Zoom i Norden og Benelux.
Zoom kan nemlig også integreres med andre platforme end Teams blandt andet Google Meet.
”Vi har en strategi om, at hvis vi gør det nemt for brugere at benytte vores platform, så bliver folk også tiltrukket af den. Samtidig er det en meget åben platform. Der er et hav af applikationer, som er integreret ind i Zoom,” siger Ole Mygind til Computerworld og fortsætter:
”Vi er jo ikke den eneste, der leverer kommunikationsplatforme, så det, vi gør, er at sørge for, at det bliver nemt at få et Zoom-møde ind i de platforme og omvendt, så vi understøtter, hvad det er brugeren benytter, og så tænker vi, at hvis vi leverer den bedste oplevelse, så vil brugerne trække mod vores platform.”
Zoom har funktionen Zoom Rooms, hvor man kan deltage med andre platforme, så det er den funktion, der er blevet udvidet.
Ifølge en undersøgelse som professor på Aalborg Universitet, Anders Hansen Henten, har udarbejdet i samarbejde med Computerworld er Microsoft Teams den mest populære kommunikationsplatform i det danske erhvervsliv.
Ole Mygind fortæller, at strategien om den åbne platform også er for at vokse inde for erhvervslivet.
”En åben platform, så det i princippet ikke bør betyde noget, hvad du bruger, Zoom skal kunne samarbejde med alle platforme, og så tror vi på, at hvis vi giver kunderne den bedste oplevelse, så vil det være godt for os i længden,” siger han.
Blandt andet den finansielle sektor i Danmark vil zoom satse kraftigt på.
Nu må tiden vise, om det lykkes for Zoom at indhente Microsoft Teams på erhvervslivet.