Tilbage i slutningen af 2021 skiftede selskabet Facebook Inc. navn til Meta Platforms – ofte bare kaldt Meta – som blev overselskabet til Instagram, Wahtsapp og Facebook.
Der er imidlertid ikke alle, der har været tilfredse med navneskiftet.
Særligt virtual reality-virksomheden MetaX har været utilfredse, og derfor sagsøger VR-selskabet nu SoMe-giganten i en sag om krænkelse af varemærket.
Det skriver Reuters.
MetaX hævder, at selkskabet har oplevet stor skade, siden Facebook skiftede navn, og at dets "evne til at fungere som Meta er blevet fjernet."
MetaX mener derfor, at navneskiftet har krænket deres varemærke, og derfor ønsker VR-selskabet, at retten skal blokere det sociale mediefirma fra at bruge "Meta" til varer og tjenester, der overlapper med MetaX.
Derudover kræver VR-firmaet et uspecificeret erstatningsbeløb, skriver Reuters.
Det sker ikke kun på grund af navneskifte. Da Facebook skiftede navn til Meta, var det også et signal om et større strategiskift mod et fokus på metaverset og VR-teknologi.
Derfor skiftede selskabet ikke kun til et navn, der minder mere om MetaX, men også et forretningsfokus, lyder det.