Apple har indgået en aftale om betaling af 363 millioner kroner ved retten i San Jose, Californien efter et gruppesøgsmål fra kunder, som påstod, at Apple havde sendt et tastatur ud til deres såkaldte ”butterfly ”-tastaturer til MacBooks på markedet velvidende, at de havde fejl.
Det skriver Reuters.
Kunder hævdede, at MacBook, MacBook Air og MacBook Pro-tastaturer led af klæbrige og ikke-reagerende taster, og at støv og snavs i små mængder kunne gøre det svært at skrive.
Endvidere mente kunderne, at Apple ofte leverer erstatningstastaturer med samme problem, nå kunder henvender sig.
Forliget dækker kunder, der har købt MacBook, MacBook Air og de fleste MacBook Pro-modeller mellem 2015 og 2019 i staterne Californien, Florida, Illinois, Michigan, New Jersey, New York og Washington.
Kundernes advokater forventer udbetaling på 2900 kroner til personer, der udskiftede flere tastaturer, 900 kroner til folk, der udskiftede ét tastatur, og 360 kroner til folk, der udskiftede tastaturhætter.
Kundernes advokatfirmaer, Girard Sharp og Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith, kan søge op til 109 millioner kroner for salærer. Disse vil blive trukket fra sejrspuljen på de 363 millioner kroner, skriver Reuters.
Det forliget skal nu godkendes af en dommer. Apple har ikke svaret på Reuters forespørgsel om en kommentar.