Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Fem eksempler på, at metaverset allerede er en del af danske virksomheders hverdag

Klumme: Metaverset er en af de hotteste nye teknologier, som spås enormt potentiale for virksomheder inden for det næste årti. Extended Reality (XR) giver adgang til metaverset, og er faktisk allerede i dag relativt udbredt blandt visse danske virksomheder. Her er fem eksempler fra det danske erhvervslivs hverdag.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

I januar 2022 vurderede den globale forsknings- og rådgivningsfirma Gartner, at hver fjerde person allerede i 2026 ville bruge mindst en time om dagen i metaverset. To måneder senere estimerede Citi-koncernen markedsværdien for metaverset til astronomiske 8-13 billioner dollars i 2030.

Indrømmet – vi er langt fra disse forudsigelser. Men der er grund til at tro, at der er noget om snakken.

For selv om metaverset ofte anses som en fremtidsteknologi for de fleste virksomheder, er XR-teknologi (som giver adgang til metaverset) allerede ret udbredt blandt flere danske virksomheder.

Her er fem eksempler på, hvordan XR-teknologi har gjort metaverset til en del af erhvervslivets hverdag:

Sanovo Group

Sanovo Group har brugt XR-teknologi i forbindelse med såkaldt remote support af deres maskiner til æggeindustrien verden over, siden Covid-19 pandemien gjorde det umuligt at rejse og fysisk vedligeholde maskinerne.

Selv om restriktionerne for længst er løftet, har de foretrukket at fastholde brugen af XR-teknologi på dette område, da den både tillader dem at vedligeholde maskinerne og fx minimere på CO2-udledningerne fra rejser.

Grundfos

Virtual Reality (VR) falder ind under paraplytermen XR-teknologi, og Grundfos bruger VR i forbindelse med rekruttering, onboarding og træning af medarbejdere.

Selv om det er relativt nyt, så har introduktionen af VR allerede reduceret træningstiden fra 6 uger til 4 dage, hvilket må siges at være ganske imponerende.

Kompan

Augmentet Reality (AR) falder også ind under XR-teknologi, og AR bliver herhjemme i stor stil anvendt af Kompan, der står bag en masse legepladser og træningsanlæg i hele landet.

For at give en ide om, hvordan en legeplads vil tage sig ud i landskabet, introducerede de en app, som gør det muligt kreere en legeplads i realtid via fx deres smartphone eller tablet og se den integreret med virkeligheden – en feature du måske oprindeligt kendte bedst fra Pokemon Go.

Beumer Group

Et relativt nyt element i XR-teknologien er såkaldte ’digitale tvillinger’.

Siden 2018 har flere og flere virksomheder anvendt digitale tvillinger til at køre én-til-én simuleringer – digitalt – før man fx sætter noget i produktion, installerer noget i farligt farvand, lader mennesker interagere med et produkt – eller før man køber.

Beumer Group fra det nordlige Aarhus bruger digitale tvillinger af deres baggagehåndteringssystemer (BHS) til lufthavnen. På den måde tillader de lufthavne at køre simulationer før, systemet implementeres.

Målet er selvfølgelig at sørge for, at der ikke sker fejl med passagernes bagage – noget vi alle sætter pris på, ikke mindst ovenpå sommerens rejsekaos fx i Heathrow Lufthavn.

Stibo Systems

Stibo Systems i Aarhus har længe samarbejdet med uddannelsesinstitutioner via deres Accelerator

Her sættes studerende sammen med virksomheder om at udvikle nye løsninger. For at kunne nå ud til de fjerneste egne og finde så mange talenter som muligt, har Stibo Accelerator udviklet sit eget metavers, så de og andre virksomheder nemmere kan arbejde sammen med studerende fra hele verden.

Metaverset skal bruges til at få erfaringer med teknologien, udfordre konventioner og fjerne såvel økonomiske som geografiske barrierer for innovation, som de siger.

Til trods for at metaverset kan synes langt ude i fremtiden, så er det er allerede en stadig større del af virksomhedernes hverdag. Og XR er den type teknologi, der tillader det danske erhvervsliv at dyppe tåen ned i et område med et astronomisk markedspotentiale.

Det bliver spændende at se, hvilken dansk virksomhed bliver det næste gode metavers-eksempel.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.