Kompetente, problemløsende og servicemindede medarbejdere, der er tilgængelige. Det er opskriften på it-mæssig succes anno 2022.
Det er ikke noget, vi tror. Det er noget, som vi ved på Computerworld.
Sammen med IFO - Instituttet for Opinionsanalyse har vi spurgt mere end 900 it-professionelle kunder om deres kendskab og holdning til og vurdering af 50 væsentlige it-virksomheder på det danske marked.
Og den væsentligste faktor er - igen i år – i hvilket omfang it-leverandørerne har kompetente, problemløsende og servicemindede medarbejdere.
Derefter kommer serviceniveau og rådgivning og så evnen til at levere de annoncerede ydelser.
Det burde ikke komme som en overraskelse for nogen.
For du køber ikke digitalisering af din it-leverandør. Du køber samarbejde, du køber ro i maven, og du køber ind på en fremtidsvision for både forretning og teknologi.
Skal det samarbejde lykkes, kræver det tillid og viden.
Og det kræver, at leverandøren er sit ansvar bevidst, når det kommer til rekrutteringen af kvalificerede medarbejdere, en fremtidssikret teknologisk vision og evnen til at eksekvere.
Svært? Helt klart. Især på det nuværende lettere vanvittige it-jobmarked. Men har man dybe lommer, kan det lade sig gøre, viser erfaringerne i branchen.
Svært at købe sig til succes
Men dygtige medarbejdere er ikke alt. Også troværdighed, ledelse og sympati er vigtige faktorer, når it-professionelle vurderer leverandørerne.
Parametre, som det er svært at købe sig til. Her skal der arbejdes målrettet og troværdigt. Og det er også svært.
Og måske derfor er der milevidt fra top til bund på Computerworlds liste over de 50 virksomheders image i it-erhvervet. Meget få virksomheder klarer sig godt på alle de 13 parametre, som indgår i undersøgelsen.
Derfor kan en virksomhed, som undersøgelsen viser, sagtens have et ry blandt kunder og brugere for at have kvalificerede medarbejdere men samtidig blive vurderet til at halte bagud på andre områder. Det er hårde vilkår.
Men det er, som Computerworlds og IFO’s store undersøgelse viser, også virkeligheden, når man sætter tal på kunders og brugeres forventninger til leverandørerne.
De leverandører, som til gengæld lukkes længere og længere ind i kundernes maskinrum. Den øvelse kræver tillid.
På Computerworld er vi stolte over, at vi med den store Image-undersøgelse kan give kunderne en stemme og på den måde bidrage til den afgørende vidensdeling i it-erhvervet.
God læselyst de næste par uger.
I takt med, at vi udgiver artiklerne, kan du følge med på denne oversigt: 50 toneangivende virksomheder er med i Image 2022